2017 08 Poëtische vlindernamen, Henk Breij

We zijn net terug van een fietstocht door het Noordoosten van Italië. Tijdens een tocht door de Dolomieten van Cortina d’ Ampezzo naar Belluno kwamen we in het Piavedal enorm veel vlinders tegen. We zagen er onder andere Parelmoervlinders, Pages, Kolibrivlinders en Phegeavlinders, ook wel Melkdrupje genaamd, omdat ze mooie witte vlekken hebben op hun zwarte vleugels. De meest bijzondere van allemaal was echter een nachtvlinder met de naam Veelvraat, een soort die in Nederland ook algemeen voorkomt. Het verhaal begint nu een associatief karakter te krijgen, want bij een Veelvraat denk ik meteen aan een arctisch roofdier met dezelfde naam, een soort uit de kluiten gewassen nerts. In diezelfde vallei zagen we ook Keizersmantels en Rouwmantels vliegen. De avn nachtvlinderRouwmantel is een prachtige bruine vlinder met geelwitte randen om de vleugels. Deze vlinder wordt ook wel Koningsmantel genoemd en dan denk ik meteen weer aan een paddenstoel met diezelfde naam. Met zijn robijnrode hoed en goudgele lamellen doet deze paddenstoel zijn naam alle eer aan. Verder bladerend in onze vlindergids kwamen we veel bijzondere vlindernamen tegen zoals Avondrood, Spaanse Vlag, Eekhoorn en Huisvrouw. Het kan dus gebeuren dat U tijdens een natuurexcursie te horen krijgt: “daar vliegt een Eekhoorn”. Tijdens diezelfde excursie kunt U ook vernemen dat er ergens een Eikenblad vliegt, want dat is ook een in Nederland voorkomende vlinder.

Het kan zelfs voorkomen dat er een vliegende Huisvrouw wordt gemeld, het gaat dan niet om een wederopstanding van Fanny Blankers-Koen, maar om een vlinder.

Overigens heeft de Eekhoorn, ik heb het nu over de vlinder, zijn naam te danken aan de kleur en de houding van de rups.

De mooiste namen die we in vlinderland tegen kwamen waren echter de Grote en Kleine Boswachter. De Kleine Boswachter deed mij denken aan Roberto Sighel, de Italiaanse schaatser die uit de buurt van Cortina kwam en deze vlindernaam als bijnaam droeg vanwege zijn werk.

Verder heeft Victor Mindf*ck Mids een equivalent in vlinderland. Het Goochelaartje is een vlinder die in Zuidoost Azië rondfladdert. Maar ook als vogelliefhebber kom ik aan mijn trekken met namen als Kleine IJsvogelvlinder, Koevinkje en Gamma-uil.

Terug in Nederland kunnen we ons weer laven aan de vlinderstruiken die in bloei staan en ontzettend veel vlinders aantrekken. We kunnen de komende weken weer genieten van Dagpauwogen, Atalanta’s, Witjes, Vossen en de vlinder met de meest mooie naam van allemaal: de Gehakkelde Aurelia.

Overigens verbaas ik me wat namen betreft nergens meer over sinds Hennie de Haan voorzitter is geworden van de vakbond van pluimveehouders.

Henk Breij