Plantenwerkgroep

De plantenwerkgroep van IVN Amstelveen is elk jaar actief in de periode half mei tot half augustus. Er worden acht of negen excursies gepland, meestal ‘s avonds in of vlak bij Amstelveen, soms ook wat verder weg. Meestal één excursie veel verder weg in het weekend. Excursies zijn geen rondleidingen. We kijken met elkaar wat we zo al zien. In de groep heb je mensen met veel kennis van planten en mensen die belangstelling hebben, maar nog niet zoveel planten kennen.

In Amstelveen zijn onder andere excursies geweest langs wegbermen, in de heemparken, aan de Poel en langs de ringvaart. Veel plaatsen aan de kust zijn bezocht, van Texel tot Zeeland. Hier werden steeds bloeiende orchideeën aangetroffen.

Twee excursies zijn elk jaar op dezelfde plaats omdat daar een inventarisatie plaatsvindt. Op de boerderij van Ronald Braam aan de Amstel en langs de Middenweg Bovenkerkerpolder wordt genoteerd welke planten daar groeien. Door de resultaten van meerdere jaren naast elkaar te leggen, hopen we te kunnen vaststellen welke effecten genomen maatregelen hebben.

Een excursie naar de kwekerij in de Braak is ook elk jaar vaste prik. Daar staan onnoemelijk veel plantensoorten.

Plantenwerkgroep agenda 2024

Voor leden van de plantenwerkgroep staan in 2024 acht excursies gepland, zeven keer ’s avonds in Amstelveen en een excursie op zaterdag naar de duinen.

De heemparken De Braak en het Thijssepark en in de kwekerij van De Braak staan altijd garant voor een grote diversiteit aan inheemse planten.

Bij de Poel en bij boerderij Meerzicht krijgen we de gelegenheid te zien hoe landschap en vegetatie oorspronkelijk in onze omgeving was.

Het huidige boerenland in Amstelveen wordt bezocht bij stalhouderij Braam en op de Middenweg Bovenkerkerpolder, waar de jaarlijks terugkerende inventarisaties plaatsvinden. Op de Middenweg BP gebeurt dat weer in samenwerking met de insecten werkgroep.

Een wat langere excursie naar het duingebied Berkheide tussen Katwijk en Wassenaar vindt plaats op een zaterdag. Hiervoor verzamelen we op de parkeerplaats bij de sporthal Escapade. Alleen voor deze excursie wil ik graag van te voren weten of je meegaat en of je eventueel kunt rijden.

Maandag 13 mei, 19:30 De Braak, Ingang bij de banpaal
Zaterdag 1 juni, 9:00 Berkheide, verzamelen op P Escapade
Woensdag 5 juni, 19:30 De Poel, Ingang bij de Sint Urbanuskerk Bovenkerk
Maandag 24 juni, 19:30 Stalhouderij Braam, Amsteldijk Noord 147
Woensdag 3 juli, 19:00 Thijssepark, Ingang Prins Bernardlaan
Maandag 15 juli, 19:30 Middenweg BP, Halverwege de Nesserlaan
Woensdag 24 juli, 19:30 Meerzicht Amsterdamse bos
Woensdag 14 augustus, 19:30 Kwekerij in de Braak, Amsterdamseweg

Henk Glas

Wil je meer weten over de plantenwerkgroep stuur dan een mailtje naar Henk Glas. Henk is coördinator van de plantenwerkgoep.