Zagen in Het Naaldenveld

Het IVN Zuid-Kennemerland organiseert in samenwerking met Landschap Noord-Holland zaterdag 18 november een leuke werkdag in natuurgebied Het Naaldenveld in Aerdenhout. Deelnemers aan deze werkdag esdoorns zagen en takkenrillen maken. We krijgen door het weghalen weer een mooi duingebied; goed voor de duinviooltjes en duinhagedissen. Een dag lekker buiten werken in de natuur met een groep enthousiaste mensen!

Het Naaldenveld is een ruig binnenduin dat in beheer is bij het Landschap Noord-Holland. Scoutingterrein Naaldenveld ligt er vlak naast.  Het is een bultig, ruig bosterrein met veel ondergroei, veel eiken en andere bomen, die voor een prettige wildernis zorgen. Met 14 ha is het niet groot. Toch kun je in dit gebied met een geheel eigen karakter terecht voor een heerlijke korte duinwandeling.

We gaan aan de slag met het verwijderen van Esdoorn. Zo zorgen we ervoor dat boomsoorten als eiken meer ruimte krijgen. Om de natuurwaarde van Naaldenveld verder te vergroten helpen wij mee met dit onderhoudswerk. Natuurliefhebbers die het leuk vinden om in de natuur aan de slag te gaan zijn van harte welkom!

Zoals de naam al doet vermoeden, is dit vooral een dennenbos, maar dan van rijzige grove dennen die in hun hoge kruinen prachtig kronkelen met rode takken. Ook is het broedgebied van de houtsnip. De kronkelige zandpaden met hier en daar een bankje nodigen uit voor een avontuurlijke wandeling.

Zorg zelf voor werkkleding, laarzen en neem je eigen koffie/thee mee. Wij zorgen voor gereedschap, begeleiding én lekkere vlaai bij de koffie! Verzamelen voor deze leuke werkdag is om 9.30 uur op de kleine parkeerplaats bij de ingang aan de Naaldenveldweg te Aerdenhout. De werkdag duurt tot 14.00 uur. De Naaldenveldweg is een zijweg van de Zuidlaan. En deze is weer een zijweg van de Zandvoortselaan. Volg borden Scouting Naaldenveld; dan kom je er ook! Aanmelden via beantwoorden van deze mail. Kom je met de trein naar station Heemstede-Aerdenhout dan wordt je daar opgehaald. V. A’dam CS 9.05 Slot.9.10 Haarlem 9.21 en aankomst Heemstede-Aerdenhout 9.26 uur. Aanmelden verplicht. Gaarne aanmelding naar marcmargriet@hetnet.nl

Zagen op Naaldenveld
  • Kosten: Gratis