Lancering podcast op Slabroekse Hei 14 augustus 2022

Uden 15 augustus 2022

Op zondag 14 augustus is het eindelijk zover: Marc Isphording van stichting Theaterspoor kan de door hem herschreven vertelling ‘Marieke’ uit het boek Udense Vertellingen (1977) als podcast lanceren op de Slabroekse Hei. Het verhaal is gebaseerd op het openluchtspel ‘Blind Marieken’ van Jan Vuijsters dat in 1938 op de Markt in Uden werd opgevoerd ter ere van de vestiging van de Kruisheren, 300 jaar daarvoor. Zijns inziens voegt zijn podcast ‘Marieke, of: Het meiske en de paarse hei’ een stukje beleving toe aan de jaarlijks paars kleurende hei. Als aanvulling op de gebruikelijke uitleg van een boswachter of IVN-natuurgids over heidebeheer. Niets is minder waar, blijkt al gauw.

Een kleine dertig genodigden trotseren de tropische warmte en worden door Marc met open armen, (koele) drankjes en taart ontvangen op een schaduwrijke plek aan de rand van de paars gekleurde heidevlakte. Hij geeft in zijn openingswoordje een korte toelichting hoe een en ander in zijn werk ging totdat na een jaar de podcast klaar was. En de componist van de prachtige achtergrondmuziek, Bart van Dongen, vertelt hoe hij die vorm heeft gegeven.

Al gauw zoeken de aanwezigen met een koptelefoon op een fijn plekje om in alle rust te kunnen luisteren naar Marieke. Zij vertelt haar indringende en ontroerende verhaal over wat haar 600 jaar geleden overkwam op deze plek.

Ikzelf ben tamelijk nuchter en laat me niet snel omver blazen door een vertelling. Ik ben die IVN-er die met de Plantenwerkgroep het veld in trekt om te inventariseren wat er zoal groeit en bloeit, en vooral waarom. Daar komen geen legendes aan te pas.

Maar eenmaal in Marieke’s verhaal meegezogen, verandert dit. Zij vertelt inderdaad prachtig  waarom de heide jaarlijks paars kleurt. Maar ik verraad de clou niet. Luister zelf maar naar de podcast via https://www.nobb.nl/collectie/podcasts/podcast-het-meiske-en-de-paarse-hei.html Zeker weten dat, als je daarna in augustus over het Slingerpad de paarse Slabroekse Hei passeert of er met een IVN natuurgids doorheen loopt, het verhaal van de blinde Marieke en de Lieve Vrouw Ter Linde door je hoofd speelt.

Gerda Vloet

PS: Marc, mocht je dit verslagje van je sfeervolle presentatie lezen, dan moet ik helaas toch een kritisch nootje plaatsen: het takje heide was vast geen Erica maar Calluna. Maar, een kniesoor die daarop let!

Podcast-2Podcast-3Podcast-5Podcast-5Podcast-6