Amfibiën en reptielen

Broeihopen 2024 Oude Kene

Hoogeveen 4 maart 2024

Het was weer zover op 2 maart 2024 broeihopen omzetten in de Oude Kene.
Het was schitterend mooi weer op deze vroege ochtend in maart eindelijk weer eens zon na al die regen en wind. De eerste vrijwilligers waren al vroeg ter plaatse om al naar vogels te kijken ed.
De rest van de mensen volgden snel en om 9.00uur stonden ruim 30 vrijwilligers klaar om na een kort welkomstwoordje en enige uitleg over de broeihopen en de ringslang aan de slag te gaan.

Er waren 8 broeihopen die we konden omzetten en weer opbouwen met nieuw blad en takken. Bij de meeste hopen lag weer een vracht blad klaar. Na een uur werken hadden nog veel mensen geen enkele eischaal gevonden wat geen goed teken was, meestal liggen de eerste eischalen boven in de hoop en worden al snel gevonden. Maar iedereen hield de moed er goed in het was immers mooi weer en veel mensen werkten al in de trui omdat de jas te warm was bij het spitten in het blad.

Om 10.30 uur hadden we afgesproken om weer even naar de verzamel plaats te komen om wat te drinken. De koffie, chocomelk en ranja stond al klaar met daarbij een heerlijke krentenbol en cake verzorgt door vrijwilligers van het IVN Hoogeveen.

We konden toen ook van elkaar horen wie al eischalen had gevonden, velen waren een beetje teleurgesteld over de aantal gevonden eischalen. Wel was er een nest jonge (spitsmuizen) uit een broeihoop gekomen en een gewone pad. In vele hopen zat nog veel meer leven zoals wormen, slakken, duizendpoten, pissebedden.

Er waren om 10.30 uur ook al twee hopen gereed en de groepen wilden nog wel een hoop doen en dit was een goed besluit bleek achteraf. Rond 12.00 uur waren de meeste groepen gereed met de broeihoop, behalve een groep die had nog wat zoekwerk bleek later.
Nadat iedereen terug was hadden we 4 bakken met eischalen uit 4 broeihopen en wat bleek dat de laatste hoop het meeste eischalen had opgeleverd. Maar de aantallen leken zeer laag dit jaar.
Iedereen ging redelijk voldaan naar huis na nog wat na gepraat te hebben bij de verzamelplaats en plots kwam Qassam aangefietst dat we moesten komen hij had een ringslang gezien in het Kinholtsbos na een kort sprintje en met vele mensen zoeken op de plek waar hij gezien was, helaas geen ringslang meer te zien maar we hebben de foto dat hij er echt was.

Al met al een gezellige ochtend met vele vrijwilligers die de broeihopen weer omgezet hebben voor de ringslangen in de Oude Kene en omgeving.

Aantallen dit jaar: hoop 1-200 eischalen. Hoop 4-185 eischalen. Hoop 6-15 eischalen. Hoop 7-375 eischalen. Hoop 9-15 eischalen.
Totaal 790 eischalen gevonden nog nooit zo’n laag aantal eischalen gevonden.
In 2023 hadden we nog 975 eischalen gevonden.
De broeihopen die het verst weg liggen van de spoorlijn hadden de meest eischalen wat zeker te maken heeft gehad met de werkzaamheden aan en langs het spoor de afgelopen jaren.

Foto ringslang: Qassam
Tekst en foto’s: Johan Scheeres