Wespennest laten verwijderen zónder gif!

Aa en Hunze 19 juli 2023

Onder het dak van het schuurtje waren middelste wespen druk bezig om een nest te bouwen. Als je met een boogje om een nest heen loopt heb je daar geen last van. Het was mooi om te volgen hoe hard er gewerkt werd om het bouwwerk groter te maken.

Helaas leidde de storm in juli tot het afbreken van een aantal dikke takken van de naast het schuurtje staande boom. ’s Avonds probeerde mijn man de takken van het dak te halen, maar voor de wespen betekende dit een verstoring van hun nest. Ik zag gelukkig dat de wespen in een zwerm het nest uitkwamen en het leed bleef beperkt tot een enkele wespensteek.

Als insectenliefhebster wilde ik geen gif om het nest te verwijderen. Het is de makkelijkste oplossing, maar zowel voor de bijen als voor al het andere leven in de tuin en omgeving wel de slechtste. Het kostte me enige moeite om uit te vinden hoe het anders kon. Maar gelukkig bleek dat heel goed mogelijk. Via de Wespenstichting kwam ik in contact met Sjoert Fleurke, die op Twitter bekend is als de ‘wespenvriend’. Hij heeft een bedrijf, Ecowesp  www.ecowesp.nl  dat wespen- en hommelnesten op een natuur- en milieuvriendelijke manier verwijdert. Hij verplaatst ze namelijk.

Op de foto’s is te zien hoe dat in zijn werk gaat. Hij pakt een kistje of een bak, en snijdt het nest los. Daarna wordt het met houten prikkers vastgelijmd in de bak zodat het nest daar in kan hangen. De bovenkant van het nest wordt apart vastgelijmd omdat daar de geur in zit waar de wespen op af komen. Hij hangt het nest vervolgens terug om het laat in de avond op te halen. Dan zijn vrijwel alle wespen in het nest teruggekeerd. Het nest hangt nu bij hem in de tuin en ik ben echt heel blij dat dit mogelijk was. Met het gebruik van insectengif duurt het enkele dagen voor alle wespen dood zijn, en in die dagen wordt het gif door de wespen verspreid op de bloemen. Dat schaadt niet alleen andere insecten in de tuin en omgeving, maar ook voor amfibieën is het gif zeer schadelijk.

En tenslotte, de kosten zijn min of meer gelijk aan het met gif laten behandelen van een nest door een ‘ongedierte’bestrijder.

Wilma van der Vliet