Tuiny Forest buurtcampagne voor gemeenten

In 2019 zijn de eerste 400 particuliere Tuiny Forests de grond in gegaan. In gemeente Weert hebben we bovendien de eerste pilot gedraaid voor de Tuiny Forest buurtcampagne. Werk je bij een gemeente, en wil je in 2020/2021 samen met IVN Tuiny Forests in buurten aanleggen? We zijn bezig met het inventariseren van de gemeenten die in 2020 met de tweede ronde mee willen doen. Vul het contactformulier in

Wat is een Tuiny Forest?

Een Tuiny Forest is een inheems bos op tuinformaat. IVN heeft in samenwerking met plantenwebshop Sprinklr en ondersteuning door ASN Bank een pakket samengesteld vol gifvrij gekweekte planten. Binnen een halve dag leg je daarmee een inheems microbos van 6m2 vol bomen, struiken en kruiden in je tuin aan. Het Tuiny Forest pakket bestaat uit een speciale mix van inheemse bomen (5x), heesters (6x) en kruiden (14x), een stap-voor-stap instructie en snoeikalender. Je tuin natuurvriendelijk maken was nog nooit zo makkelijk!

Waarom doen we dit?

Als je alle tuinen in Nederland bij elkaar optelt, heb je het grootste natuurpark van Nederland. Groter dan de Veluwe! Uit recente cijfers blijkt echter dat ruim een derde van de Nederlandse tuinen uit tegels bestaat. Dat zorgt niet alleen voor hittestress en overbelasting van het riool bij hevige buien, ook het leefgebied van dieren en planten slinkt. Stel je voor dat we al die tuinen wat groener kunnen maken met een kant-en-klaar pakket vol gifvrij gekweekte, inheemse planten. Met de Tuiny Forest buurtcampagne laten we hele buurten weer bruisen van het leven!

Wat bieden wij gemeenten?

• Begeleiding door een IVN-projectleider die samen met buurt, gemeente en andere partners (zoals woningbouwcorporaties en zorginstellingen) de Tuiny Forest Buurtcampagne doorloopt.
  • Een praktische manier om samen met bewoners te werken aan beleidsdoelstellingen rondom ruimtelijke adaptatie (hittestress, waterberging, droogte), herstel van het ecosysteem en verbetering leefbaarheid in de buurt.
  • Bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek van onder andere Universiteit Wageningen naar effecten van een Tuiny Forest op ruimtelijke adaptatie, ecosysteemherstel en leefbaarheid in de buurt.
  • Communicatie over het project ten behoeve van PR, werving en kennisdeling via IVN-kanalen zoals website, social media en nieuwsbrieven.
  • Jouw gemeente wordt onderdeel van de landelijke Tuiny Forest beweging en leernetwerk partnergemeenten.

Wat vragen wij van de gemeente?

• Een projectleider vanuit de gemeente als vast aanspreekpunt die de randvoorwaarden voor de Tuiny Forests buurtcampagne regelt. Waar nodig andere medewerkers beschikbaar te stellen die nodig zijn voor de realisatie van de Tuiny Forest buurtcampagne.
  • Zo mogelijk de Tuiny Forests te verankeren in het beleid voor ruimtelijke adaptatie en biodiversiteit.
  • Het netwerk beschikbaar te stellen ten behoeve van werving van vrijwilligers en buurtbewoners
  • Over het project te communiceren ten behoeve van PR, werving en kennisdeling.
  • Bereidheid om haar kennis en ervaring te delen in netwerkbijeenkomsten met partnergemeenten.

Vooraanmelding buurtcampagne 2020

Wil je als gemeente inwoners helpen om hun tuinen geheel of gedeeltelijk te onttegelen? Voor de Tuiny Forest buurtcampagnes zoeken wij in 2020 gemeenten die zich in willen zetten voor biodiversiteit en tegen de gevolgen van klimaatverandering. Geef je interesse door via het contactformulier, dan houden we je geheel vrijblijvend op de hoogte.

Vooraanmelden