Hoe vogelvriendelijk is jouw tuin?

De groene revolutie Zeeland 3 september 2020

Of je nu een grote tuin heb of een balkon, of je in de buurt of op het schoolplein aan de slag wilt: vogels kunnen jouw hulp goed gebruiken!

Eigenlijk hoef je maar op drie dingen te letten om je tuin vogelvriendelijk te maken:

1. Is er beschutting om te broeden of om terug te trekken?
  2. Is er wat te eten? Insecten, rupsen of bessen bijvoorbeeld?
  3. Is er water?

Hoe kun je daarvoor zorgen? Hieronder wat tips op een rijtje. De ene tip kan beter in een (buurt)tuin, de ander beter op het balkon.

Beschutting

• Plant een boom, struik of haag met dichte bladeren
  • Hang een nestkastje op
  • Zorg voor een klimplant tegen de schutting, bijvoorbeeld een (bloeiende) klimop. Of zorg voor een helemaal natuurlijke schutting van bijvoorbeeld een haag (dan kunnen de egeltjes ook makkelijker rondwandelen!)

Eten

• Zorg voor planten met vruchten of besjes, zoals meidoorn, rozenbottel, klimop, kardinaalsmuts of een krentenboompje.
  • Plant vaste, inheemse planten waar insecten op afkomen.
  • Haal zoveel mogelijk tegels uit je tuin, zodat vogels insecten en wormen uit de grond kunnen halen.
  • Hang een voedersilo of voederhuisje op of ga zelf aan de slag met vogelcupcakes, een gevulde dennenappel of een vogelvoederfles.

Drinken

• Zorg voor een waterschaal of misschien zelfs wel een vijvertje (met een ondiep gedeelte)!

En nog een laatste tip: doe in januari mee aan de Nationale Tuinvogeltelling! Bijna 100.000 mensen tellen dan in één weekend een half uurtje vogels, en zo ontdekken we hoe het met de tuinvogels in Nederland gaat. Meer informatie: www.tuinvogeltelling.nl