Gezocht: Schoolgidsen Nationale Parken Limburg

Limburg 12 november 2020

Woon je in de buurt van Nationaal Park De Groote Peel, De Maasduinen of De Meinweg? En wil jij jouw enthousiasme en liefde voor de natuur graag delen met kinderen? Meld je dan aan voor de opleiding tot schoolgids.

IVN Natuureducatie organiseert in samenwerking met Staatsbosbeheer en Stichting Het Limburgs Landschap jaarlijks voor meer dan 4000 kinderen programma’s waarbij kinderen al onderzoekend en ontdekkend over natuur en duurzaamheid leren. De huidige problematiek rondom stikstof en duurzaamheid zorgt ervoor dat de vraag naar natuur- en duurzaamheidseducatie toeneemt. Om aan deze toenemende vraag te kunnen blijven voldoen, zijn schoolgidsen onmisbaar. Daarom bieden wij tussen 1 juni en 15 juli 2021 een 6-daagse opleiding tot schoolgids aan.

Wie zoeken we?

We zoeken enthousiaste vrijwilligers die zich betrokken voelen bij de natuur en dit enthousiasme willen overbrengen op kinderen. Als schoolgids hoef je geen wandelende natuurencyclopedie te zijn, zelfontdekkend leren staat centraal. Je leert dan ook hoe om te gaan met zelfontdekkend leren en de vragen die kinderen hierbij stellen. Ook bieden we je de opleidingsklapper en lesbrieven aan waar veel interessante kennis in gegeven wordt over de drie nationale parken en de 8 thema’s die ons programma kent. Onderstaand enkele vereisten voor het worden van schoolgids:

• Je hebt affiniteit met natuur en wil jouw enthousiasme graag delen met kinderen.
  • Je bent het liefst minimaal 1 schooldag per week of per twee weken beschikbaar.
  • Je bent inzetbaar voor één of meerdere parken.

De opleiding

De lesmomenten zijn 1, 10, 21 en 29 juni en 7 en 15 juli van 10:00 tot 13:30 uur. De opleiding wordt vormgegeven door ervaren schoolgidsen, IVN Limburg, Staatsbosbeheer en vertegenwoordigers van de nationale parken De Maasduinen, De Meinweg en De Groote Peel.
Tijdens de opleiding worden de volgende onderwerpen behandeld:

• Pedagogiek en natuureducatie
  • Lesmethodieken
  • Nationale Parken

Wat bieden we?

Een opleiding tot schoolgids met een daarbij horend certificaat, na afronding;
Meerdere bijscholingen per jaar over thema’s zoals vogels, spinnen, de wolf etc.;
Extra modules als je het certificaat behaald hebt. Waaronder:

• Jeugdgids De Groote Peel
  • Kidsranger De Meinweg
  •  Jeugdgids De Maasduinen
  • Tiny Forest schoolgids
  • Schone Maas schoolgids
  • Natuureducatie voor jongeren (12-25 jaar)

Voor het vrijwilligerswerk als schoolgids is een onkostenvergoeding beschikbaar. Aanmelden kan middels dit aanmeldformulier.

Kinderen betrekken bij de natuur

IVN Natuureducatie, Staatsbosbeheer en hun partners bieden programma’s waarbij kinderen al onderzoekend en ontdekkend over de natuur leren. Om zoveel mogelijk kinderen bij de natuur te betrekken, zijn voldoende schoolgidsen onmisbaar. Het ministerie van LNV en de Provincie Limburg ondersteunen dit initiatief middels een financiële bijdrage.

Contact

Voor vragen over deze cursus en de schoolprojecten in de nationale parken neem contact op met Noï Boesten via: 06 27 58 39 08 of n.boesten@ivn.nl.