Biodiversiteit

Terugblik Natuurkrachtmaand

Limburg 18 december 2023

Hagen planten, voortuinen vergroenen, takenwallen aanleggen. Meer dan 1000 vrijwilligers staken de afgelopen november de handen uit de mouwen in het Geul- en Gulpdal. Het doel: de waterbergingscapaciteit versterken en de sponswerking van de natuur verbeteren. We kijken dan ook trots terug op de Natuurkrachtmaand 2023.

De Natuurkrachtmaand is een initiatief van Natuurkracht, georganiseerd door IVN Natuureducatie en financieel ondersteund door Waterklaar en de Nationale Postcodeloterij.

In de Natuurkrachtmaand werden meer dan 20 activiteiten georganiseerd om het Geul- en Gulpdal waterveiliger te maken. De deelnemende vrijwilligers, jong en oud, hebben vaak slechte weer getrotseerd om wadi’s aan te planten, takkenwallen te vlechten, heggen te planten of mee te wandelen met een natuurkrachtexcursie of waterwandeling. Marjon Heutmekers, projectcoördinator Natuurkracht: “Mooi om te zien hoe iedereen deze beweging vanuit zijn eigen perspectief benadert en omarmt. Kinderen die vertelden dat zij een heg willen planten omdat zij hopen dat er nooit meer zo’n erge overstroming zal komen. Een landbouwer die niet alleen de buren minder tot last wil zijn met het water dat van zijn akker afstroomt, maar zich ook wil wapenen tegen lange en droge zomers. Het geeft moed om te zien hoeveel mensen het belang van natuur voor een leefbare omgeving inzien en echt iets willen doen om ervoor te zorgen dat de natuur de ruimte krijgt”

Enkele hoogtepunten van deze Natuurkrachtmaand waren het uitdelen van IVN Tuiny plantpakketten en het aanplanten van de Langste Haag van Limburg. Meer lezen. Kijk op Natuurkracht.org.

We gaan door!
En goed nieuws! In 2024 komt er weer een Natuurkrachtmaand. Doe jij ook mee? Op zaterdag 3 februari ben je welkom op Lubosch Land Ransdalerstraat 28 in Ransdaal. Tussen 9.30 en 13.15 blikken we kort terug op de Natuurkrachtmaand van 2023 en maken we alvast nieuwe plannen voor november 2024.

Dus heb jij zin om in 2024 jouw Natuurkracht te ontdekken? Twijfel niet en schrijf je in.

Aanmelden kan hier