Leerlingen Stellingwerf College bedenken beste idee duurzaam waterbeheer Friesland

Friesland 8 juni 2023

De afgelopen weken werkten zo’n 400 scholieren van de Technasiumscholen in Groningen, Friesland en Drenthe aan een plan om huishoudelijk water meer duurzaam en circulair te gebruiken. Vandaag streden de winnende groepjes van elke school om de provinciale winst door hun idee aan een jury van bestuurders en beleidsmakers te presenteren in Wildlands Adventure Zoo in Emmen. Leerlingen van het Stellingwerf College sleepten met hun ‘Water-Up’, een waterbesparende douchekop met timer gekoppeld aan een app, de prijs in de wacht voor het beste idee rond duurzaam waterbeheer in Friesland.

Douchen, schoonmaken, het toilet spoelen, de tuin sproeien: we gebruiken in en om ons huis veel water. Net als andere grondstoffen wordt water steeds schaarser en moeten we nadenken over hoe we hier nu en in de toekomst mee omgaan. Dat doen lokale en landelijk overheden, maar het is ook belangrijk om na te denken over wat je zelf kunt doen. Daarom kregen de scholieren, van de vier noordelijke waterschappen en de drie provincies, de opdracht om na te denken over het (her)gebruik van huishoudelijk water.

Waterbesparende douchekop met bluetooth

De afgelopen weken deden de jongeren uitgebreid onderzoek naar de waterketen en naar watergebruik in en om huis. Ze moesten vervolgens hun technische skills gebruiken om een product te ontwerpen en onderzoek doen naar consumentengedrag, want een campagne om hun plan voor circulair gebruik van water onder de aandacht te brengen, hoorde ook bij de opdracht. Geen eenvoudige opdracht, maar de jongeren wisten er wel raad mee!

De jury, bestaande uit onder andere dijkgraaf Luzette Kroon van Wetterskip Fryslân vond dat het winnende groepje het meest complete idee had. Een innovatieve, waterbesparende douchekop met bluetooth, zodat gezinsleden via een app ook hun watergebruik kunnen monitoren en zelfs met elkaar kunnen strijden om wie het meest duurzaam bezig is.

Jongeren kunnen impact maken

De opdrachtgevers vinden het belangrijk dat jongeren zich bewust worden van het feit dat ze zelf impact kunnen maken. Door ze een echte en concrete opdracht te geven, in hun eigen leefomgeving, hopen ze dat jongeren gemotiveerd worden om mee te denken over maatschappelijke opgaven.

Deel deze pagina