Rondje Vlindertuin Waalre Biodiversiteit

Rondje Vlindertuin Waalre

Valkenswaard-Waalre 1 januari 2022

Natuurweetje gepubliceerd op 19 mei 2018

Wat een weelde daar in die Vlindertuin. Niet zozeer wat de vlinders betreft jammer genoeg. Maar dat is al enige tijd bekend. Er zijn veel minder vlinders dan enkele jaren geleden. En dat geldt niet alleen de vlinders maar het is ook met alle andere insecten maar matig. Er is al heel wat discussie en onderzoek aan gewijd.
Neen, het gaat hier over de groei en bloei dit jaar vooral. Wie enigszins bekend is met de jaarlijks mooier en interessanter wordende vlindertuin ziet al gauw dat er dit jaar een heleboel extra bloei en ook groei is.
Het begint al direct bij het binnenlopen door het altijd te openen hek. Daar ligt een kort grastapijt voorzien van een sterrenhemel van witte meizoentjes en mini rose robertskruid bloesem. Het nieuwe en oude meubilair nodigt uit om even te gaan zitten en rond te kijken naar ooievaarsbekken en purper rotszeepkruid. Dan naar de nieuw aangelegde poel in het graslandgebied lopende worden allerlei bossages met kornoelje bloesemtrossen gepasseerd met daaronder een weelderige ondergroei van dove- en brandnetels, waar veel vlinderrupsen graag op leven.
Ga dan bij de wateroase eens een tijdje op een bankje zitten om te genieten van de kikkerkwaak en de vele libellen in paarvlucht. Vooral op een zonnige dag is het een voortdurend heen en weer. Geen rust en stilte. Afhankelijk van de tijd van de dag is vogelzang aan alle kanten mogelijk.
De terugweg langs de andere kant van de tuin geeft weer veel andere planten met bijbehorende bezoekers te zien. Ook zijn er graafsporen van de niet te vermijden konijnen. Gelukkig hier nog geen zwijn op bezoek zoals aan de andere kant al wel het geval bleek aan de wroetsporen daar gevonden.
De speciale kweek- en moestuintjes zijn hier daarom met gaas omrasterd. Het gecompliceerde insectenhotel nodigt allerlei bewoners uit voor een verblijf.
De hele zomer door zullen er rondom in dit deel van de tuin allerlei soorten planten in bloei staan, aantrekkelijk voor vliegende en wandelende bezoekers. In en langs de hele tuin zijn overal barricades gemaakt van takken, stenen, dakpannen, boomstammen om als schuilplaats te gaan dienen voor kruipende en lopende dieren. Voor ieder, klein en groot, is er wel een onderdak. De verscheidenheid is groot. Het is echt niet alleen meer een Vlindertuin. Herhaald bezoek aan deze Natuurtuin opent steeds meer interesse door nieuwe vondsten.

Jan van Twisk,