Geslaagd jeugd activiteiten weekend Overig

Geslaagd jeugd activiteiten weekend

Valkenswaard-Waalre 24 september 2021

Passie, enthousiasme, energie, nieuwsgierigheid, IVN-koek – waren ruimschoots aanwezig tijdens ons zonovergoten activiteiten weekend van het Jeugd IVN. Van vrijdagavond 17 tot zondagmiddag 19 september opende Natuureducatiecentrum D’n Nieuwe Hof haar deuren om jeugd vanaf 8 jaar te laten ontdekken hoeveel er bij het IVN te beleven valt. Het werd een weekend vol verrassingen, zowel voor degenen die ons nog niet kenden als voor onze leden, voor wie het een vervanging was van het zomerkamp (dat vanwege Corona helaas niet door kon gaan).

Vrijdag: Vleermuizen

Het begon allemaal op vrijdagavond met een lezing en aansluitende excursie over vleermuizen. Tijdens een spannende wandeling in het donker konden we met bat-detectors minstens vier soorten vleermuizen horen. Om ze in het donker ook te zien bleek nog niet zo gemakkelijk, maar met wat oefening lukte het aardig.

Jeugd IVN vleermuizen

Zaterdag: Vogels, sterren, nachtvlinders

Op zaterdagmiddag gingen we samen met één van onze vogelkenners in het gebied rondom de Kleine en Grote Meer op zoek naar vogels. Hoewel veel vogels het op deze tijd van de dag (en in deze periode van het jaar) een beetje rustig aan doen, konden we er, met wat hulp van verrekijkers en een vogelgeluiden app, toch heel wat ontdekken.
Ontdekken was ook het thema van de activiteiten later op de middag, waarbij je al je zintuigen nodig had en niet bang moest zijn om vies te worden. Wat voelen je voeten allemaal op het blotevoetenpad? Wat vind je in een uilenbal als je lang genoeg pluist? Welke eetbare en giftige bessen staan er in september in de Heemtuin? Hoe kun je zelf een vetbol, of gewoon iets moois of grappigs, van een dennenappel maken?

Jeugd IVN blotevoetenpad

Na een pauze – en BBQ voor onze leden – was het ‘s avonds tijd om je te verwonderen over sterren, planeten en andere raadsels in het heelal. Onmetelijk groot, oneindig ver weg en moeilijk om je iets bij voor te stellen leek weer heel dichtbij toen we op het veldje bij de parkeerplaats door een echte telescoop konden zien dat Jupiter vier manen heeft.
We konden heel even bijkomen met gepofte appeltjes (vers uit de Velt tuin gekregen) en verhalen bij het kampvuur voordat het programma verder ging met een nachtvlinder excursie. Nooit geweten dat er in Nederland bijna 50 keer zoveel soorten nacht- als dagvlinders voorkomen. Onze begeleiders hadden alle voorbereidingen getroffen om zoveel mogelijk vlinders te lokken. Ze hadden bijzondere fruitprutjes op de bomen gesmeerd, verschillende constructies met lakens en UV-lampen gemaakt en een speciale LED emmer neergezet, maar veel nachtvlinders vonden het misschien toch iets te fris om zich te laten zien. Gelukkig kwamen er uiteindelijk toch een paar tevoorschijn, met mooie namen als “huismoeder” en “koperuiltje”.

Zondag: Levend ganzenbord

Wie na deze lange zaterdag nog energie over had deed zondagochtend mee met een “levend ganzenbord” in Park de Kleine Meer. Rennen, natuurspelletjes, vragen beantwoorden, geluk,… Uiteindelijk had iedereen een beetje gewonnen, door óf als eerste bij het eindpunt aan te komen, of door de meeste opdrachten uit te voeren.

Jeugd IVN insectenhotel

We kunnen terug kijken op een geslaagd weekend.
De leiding van het Jeugd IVN

Meer foto’s