Lezing korstmossen

Door Wim van Lanen – 20 april

Wil je ook meer genieten van de natuur dichtbij in je eigen omgeving, kijk dan eens naar de kortmossen, ze zijn er overal. Ze lopen of vliegen niet weg en zijn er alle seizoenen, vooral in de herfst tot in de lente zijn ze op zijn mooist.

Met een loep gewapend zie je de pareltjes van natuurlijke schoonheid. Het zijn geen planten maar een samenleving van een alg/wier en een schimmel. Een innig verbond met wederzijds voordeel.

Korstmossen hebben vorm, structuur, kleur, leeftijd, meerdere voortplantingssystemen en komen voor op hout, steen, bomen, bodem en zelfs op kunststoffen, nagenoeg op alles.
Je vindt ze dus ook overal in eigen omgeving!

Deze lezing richt zich vooral op korstmossen in je eigen omgeving.

De leefwijze en vele details worden op heldere wijze gepresenteerd waardoor je met een andere blik naar je omgeving gaat kijken.

Naast het feit dat korstmossen in hun bestaan afhankelijk zijn van hun innige relatie tussen schimmel en alg, wordt er ook ingezoemd op de schoonheid en de groeipatronen van korstmossen. Het bijzondere is dat ze, ondanks hun grote variëteit, onmiddellijk te herkennen zijn. Ze groeien in alle rust vanuit een kern in de vorm van rondingen met allerlei aanhangsels en in de prachtigste kleuren. En ze zijn overal aanwezig.

De lezing start 20:00 uur, deelnemers krijgen bij aankomst en tijdens de pauze koffie/thee en iets lekkers.

Meer weten over korstmossen? Meld je dan hier aan.

Activiteit aanmelden

Clubhuis IVN Maas en Niers