Officiële opening IVN-verenigingsgebouw De Bimd

Laarbeek 19 september 2022

Officiële opening IVN-verenigingsgebouw De Bimd

Er is lang naar deze dag uitgekeken. Jaren van veel werk, voornamelijk door vrijwilligers, gingen eraan vooraf. Hobbels moesten worden genomen, zoals de coronamaatregelen en geldgebrek. Maar zaterdag 3 september was het dan zover, de officiële opening van verenigingsgebouw De Bimd van IVN Laarbeek. Een feestelijke dag, die in het verenigingsgebouw en in de schitterende natuurtuin gevierd wordt. Een dag die mogelijk werd door de niet aflatende inzet van zoveel mensen die één belangrijk ding gemeen hebben: de passie voor de natuur. Natuur waar de mens onlosmakelijk deel van is.

Lovende woorden

Lovende woorden zijn er van burgemeester Frank van der Meijden die bereid gevonden werd de door corona gevelde Hans Gilissen te vervangen. “Wij komen hier graag met college en ambtenaren”, vertelt hij in zijn toespraak. “Het duurzaamheidsdenken in Laarbeek heeft een impuls gekregen door het IVN. Het Laarbeeks Landschap is mede door het IVN ontstaan. IVN is een vereniging met werkgroepen die bemand worden door bevlogen vrijwilligers.” Hij overhandigt een ‘kleine geste’ van de gemeente aan voorzitter Ben Swinkels van IVN Laarbeek. Met de woorden: “Ik maak een diepe buiging voor alle vrijwilligers van deze vereniging en ik spreek uit dat we jullie blijven steunen”, besluit de burgemeester zijn toespraak.

Van de vele vrijwilligers worden een aantal in de verschillende toespraken genoemd. Zoals Kees Burghouts die de aanzet gaf tot deze grondige verbouwing, Bert Lemmens die achter de schermen ontzettend veel werk verrichtte en ook kritiek niet schuwde, Annette Brand die zorgde voor de vrijwilligers, Harry Löhring die een crowdfunding actie  opzette en Antoinette van Bree die ervoor zorgde én zorgt dat altijd alles wordt opgeruimd. En Gerrit Post, de beheerder van de natuurtuin en drijvende kracht achter de actie om een boom te adopteren. “Als je door dit gebied loopt, zie je overal de bomen met namen, als een mooie herinnering.” Van de adoptiebomen is een boekje gemaakt dat te koop is.

Vrijwilligerspenning Laarbeek voor Adrie Beekmans

En dan wordt natuurlijk Adrie Beekmans niet vergeten, de bouwmeester van het hele project. Van ontwerp tot uitvoering zwaaide Adrie de scepter. Zelfs ’s nachts ging hij zijn bed uit om een betonvloer nog even op tijd te vlinderen. Voor zijn jarenlange inzet krijgt hij uit handen van wethouder Joan Briels de Laarbeekse vrijwilligerspenning. Voor zijn echtgenote Sylvia zijn er bloemen. “Normaal is dat omdat een vrouw haar man zoveel uren heeft moeten missen. Maar in dit geval is dat niet zo. Jij bent immers ook heel vaak hier”, grapt Briels.

Inspirerende plekken

Femke Dingemans, directeur van de Brabantse Milieufederatie, wijst in haar woorden naar de samenwerking met de vereniging en naar de natuurtuin. “Het tiny forest, de vlindertuin, allemaal inspirerende plekken die laten zien hoe Brabant mooier kan worden.”

De aanwezigen genieten intussen van een prachtige zomerdag, van de kraampjes waarin de werkgroepen zich presenteren, en natuurlijk van het verenigingsgebouw zelf. De afgeschreven units die IVN Laarbeek begin deze eeuw van Bavaria kreeg, onder de voorwaarde dat de vereniging ze zelf verplaatste, zijn inmiddels getransformeerd naar een gebouw dat klaar is voor de toekomst, dat toegankelijk is voor iedereen. Met financiële steun van onder meer gemeente Laarbeek en een succesvolle crowdfunding actie. Er gaan veel activiteiten plaatsvinden, de vrijwilligers staan er klaar voor.