Cursus: paddenstoelen, schimmels en korstmossen.

Laarbeek 19 september 2022

Het wordt herfst en bij herfst denken we vaak aan paddenstoelen. We kennen allemaal de prachtige vliegenzwammen die in een grote kring rond een boom staan. De meeste mensen hebben wel gehoord van eekhoorntjesbrood en elfenbankjes. Misschien weten ze ook wat schimmels en mycelium zijn, of wat een heksenkring is. Maar dan wordt het al gauw moeilijker. Er zijn zoveel soorten paddenstoelen, die ook nog eens veel op elkaar lijken. Helemaal moeilijk is het om al die kleurrijke groeisels op de bast van een boom te herkennen: de korstmossen. Ze zijn voor velen onbekend, maar belangrijk voor de natuur.

Wil je wel eens wat meer weten over paddenstoelen, schimmels en korstmossen? Op een leuke manier iets leren over die wondere wereld?  Meld je dan aan voor de korte cursus die IVN Laarbeek organiseert.

De cursus bestaat uit drie lesavonden op de woensdagavond en twee excursies op de zaterdag.

De datums zijn:

Les 1:      12 oktober     Les over paddenstoelen  20:00-22:00

Excursie: 15 oktober.    Excursie paddenstoelen  09:30-12:00

Les 2:      19 oktober.    Ecologie en schimmels    20:00-22:00

Les 3:        2 november Korstmossen.                   20:00-22:00

Excursie:   5 november Korstmossen                    13:30-16:00

De les over paddenstoelen zal gaan over de verschillende facetten van de paddenstoelen; verschijningsvormen, soorten, indeling en hun relatie met de omgeving.

In les twee wordt er aandacht besteed aan schimmels; mogelijkheden en toepassingen daarvan.

En tijdens les drie en de tweede excursie gaan we ons verdiepen in de wondere wereld van de korstmossen.

Aanmelden via: Cursuswerkgroep@ivnlaarbeek.nl

Er kunnen 16 mensen deelnemen aan de cursus. Bij meer aanmeldingen hanteren we een wachtlijst.

De kosten van de cursus bedraagt voor IVN-leden €45,- en voor niet leden €55,- Als je lid wordt van IVN-Laarbeek geldt de ledenprijs.

Betaling vooraf via NL77RABO0128916907 tav IVN Laarbeek