Werkgroep Cursus

Cursus Natuurouder

Laarbeek 13 mei 2022

Kinderen leren met al hun zintuigen. Niet alleen door te lezen en te luisteren, maar vooral door te voelen, te ruiken, te beleven en te doen. Wij vinden het daarom belangrijk dat kinderen niet alleen in de klas, maar juist ook buiten de klas kennis kunnen maken met de natuur en het milieu. Spelen in de natuur is leuk en gezond en je leert het beste over de natuur als je er middenin staat!

Wat zijn Natuurouders?

Een natuur (groot)ouder is een persoon die op vrijwillige basis op basisscholen de leerkracht helpt bij het betrekken van leerlingen bij natuur en hen enthousiast hiervoor maakt, door kinderen natuur te laten beleven. De natuurouder is vergelijkbaar met de lees(groot)ouder of hulp(groot)ouder. Het is een vorm van ouderparticipatie.
Een IVN Natuurouder is dus iemand die het leuk en zinvol vindt om
– Samen met kinderen op onderzoek uit te gaan in de natuur
– Iets te leren over de natuur en de leefomgeving
– Leerkrachten van de basisscholen te helpen bij de uitvoering van praktische natuurlessen

Op woensdag 6 juli om 20.00 uur is er in het IVN gebouw een voorlichtingsavond over de cursus Natuurouder. U bent van harte welkom!

Adres:
IVN Laarbeek verenigingsgebouw
Beekseweg 3
5735 CB Aarle-Rixtel

De cursus start na de zomervakantie op woensdagavond 14 september.
De woensdag avonden zijn van 19.45 uur tot 22.00 uur. Inloop vanaf 19.30 uur.
De zaterdagen zijn van 9.30 uur tot 12.00 uur. Inloop vanaf 9.15 uur. Cursusdata:
• Woensdag 14 september – Onderwerp: hoe leren kinderen / bodemdieren
• Woensdag 21 september – Onderwerp: vruchten en zaden / diersporen
• Zaterdag 1 oktober – Naar buiten “spelenderwijs de natuur in”
• Woensdag 5 oktober- Onderwerp: schimmels en paddenstoelen
• Zaterdag 15 oktober- praktijk opdrachten
Kosten: De cursus is €45 voor IVN leden. Niet leden betalen € 55, Dit is inclusief alle cursus materialen, koffie en thee.
Plaats:
IVN Laarbeek verenigingsgebouw.