Werkgroep Natuur in de Zorg

Onderzoek heeft uitgewezen dat natuur/groen het welzijn van ouderen kan bevorderen. Ouderen genieten van natuur, natuurverhalen en kunnen eigen ervaringen kwijt. IVN-natuurgidsen, natuurhobbyisten en – professionals kunnen ouderen daar een geweldig plezier mee doen.

De werkgroep

*de doelgroep bewoners zorgcentra kan in de toekomst opgerekt worden tot activiteiten voor/bijeenkomsten met (nog) zelfstandig wonende ouderen (bijvoorbeeld kader Zonnebloem, Thuiszorg, Ouderenbonden)

Grijs, Groen en Gelukkig

IVN wil ouderen een gelukkige oude dag bezorgen door hen de positieve effecten van de natuur te laten ervaren. Dit doen we door de omgeving rondom zorginstellingen te vergroenen en een natuurrijk activiteitenprogramma aan te bieden. Met hulp van betrokken zorgverleners, vrijwilligers en omwonenden wil IVN ouderen laten genieten van natuurbeleving, beweging en de buitenlucht.
Ook biedt de werkgroep presentaties aan in het centrum zelf.

Op Casa Bonita van Zorggroep Apeldoorn heeft de werkgroep Natuur in de Zorg van IVN Apeldoorn een mobiele groene themawand ontworpen voor de bewoners van de huiskamers rondom het Atrium, een gezamenlijke gemeenschapsruimte.

Natuur in de Zorg wandelen

In de directe omgeving van een aantal zorgcentra groene routes uitgezet en beschreven waar bewoners met behulp van familie of vrijwilligers van kunnen genieten.  Maar uiteraard ook voor anderen die de buurt willen verkennen.

Meer informatie

Aanvragen en planning activiteiten, belangstelling? suggesties?  Mail: natuurindezorg@ivn-apeldoorn.nl zie ook: Menu Contact

IVN-gidsen kunnen met hun achtergrond natuuractiviteiten begeleiden. Daarvoor hoef je in principe ‘geen’ ervaring te hebben voor het werken met ouderen. Met materialen, platen, dia’s of een klankbeeld over vogels, vlinders, waterleven of diersporen is elke natuurgids in staat een fijne activiteit te organiseren. Maar dat geldt ook voor een valkenier, een imker, een muskusrattenvanger, een boswachter, een vogelaar, een fokker, een agrariër of een paddenstoelenkenner die met illustratief materiaal een activiteit kan invullen.

We komen graag met geïnteresseerden in contact. Ook voor materiaalbeheer en –onderhoud en het ontwikkelen/uitwerken van ideeën zoekt de werkgroep assistentie. We staan ook open voor allerlei ideeën voor activiteiten en om aan materialen, opgezette dieren, voorwerpen en menskracht te komen.

Kosten

Voor de geheel verzorgde activiteiten wordt een vergoeding gevraagd. Daarmee worden onkosten vergoed en de materialen in stand gehouden/aangevuld en nieuwe materialen aangeschaft.

Meedoen?

Neem contact met op met de contactpersoon van de werkgroep. Adressen vind je onder het menu Contact.