Maak je tuin egelproof

De groene revolutie Zeeland 24 september 2020

Egels scharrelen graag rond in tuinen, op zoek naar eten. Deze bezoekers zijn gezellig én goed voor het natuurlijk evenwicht van je tuin. Ze eten namelijk beestjes als rupsen, slakken en maden. Maak van jouw (school- of buurt)tuin een aantrekkelijk plek voor de egel!

Doe-tip: Maak je tuin egelproof

Nest- en schuilplaatsen

Voor de egel zijn nest- en schuilplaatsen erg belangrijk. Deze plekjes worden gebruikt om in te slapen, te overwinteren en soms om jongen te werpen. Mei is de start van het voortplantingseizoen. Dit loopt tot augustus. Het paren zelf duurt lang: het mannetje wandelt rond het vrouwtje in een poging om haar over te halen om te paren. Het kan uren duren voordat het vrouwtje in zee gaat met de avances van het mannetje (of niet..!).

Egelsnelweg

Als je een afgesloten tuin hebt, kan er geen egel op bezoek komen. Maar niet getreurd: je kunt een egelsnelweg aanleggen! Een egelsnelweg is een opening van 13 cm bij 13 cm in een hek of schutting, zodat egels je tuin kunnen gebruiken als onderdeel van hun leefgebied. Je legt ‘m met meer mensen in de buurt aan, anders wordt het al snel een doodlopende weg. Lees hier meer over hoe je een egelsnelweg aanlegt.

Maak een egelhuisjeEgelhuis