Voorwaarden Voucherregeling Groene Revolutie Zeeland 2025
Door het indienen van een aanvraag voor de subsidieregeling Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen 2025 ga je automatisch akkoord met de voorwaarden:
Voorwaarden
Algemeen
- De regeling wordt georganiseerd door IVN Natuureducatie, in deze voorwaarden aangeduid als ‘de organisatie’.
- Partners van de Groene Revolutie zijn GGD Zeeland, SportZeeland, Stichting Landschapsbeheer Zeeland, Plan Boom (Waterschap Scheldestromen ZMF), de NME’s van Zeeland, gemeenten (financiers), Provincie Zeeland (financier), Hogeschool Zeeland, Jong Leren Eten Zeeland en diverse hoveniers.
- Deze voucherregeling betreft een bijdrage aan de vergroening van het schoolplein.
- Het groene schoolplein past in het ‘Streefbeeld groen schoolplein’, waarbij de vijf thema’s klimaat, leren en spelen, gezondheid (waaronder voeding), bewegen en de Zeeuwse natuur geborgd moeten worden. De onderwerpen die worden genoemd in de factsheet ‘Geef de Zeeuwse Natuur een (t)huis op je schoolplein’ worden zoveel mogelijk geïntegreerd in het voorstel van de school.
- Kinderen, ouders/verzorgers, leerkrachten en buurtbewoners worden betrokken in het bedenkproces en ideevorming.
- Het ontwerp wordt afgestemd met de gemeente.
- In algemene zin moet een groen schoolplein voldoen aan dezelfde eisen als een ‘gewoon’ schoolplein. Speelonderdelen, waarvoor dat nodig is, worden gekeurd door een officiële keuringsinstantie en vooraf gecertificeerd. De school is hier verantwoordelijk voor.
- De GGD Zeeland kijkt indicatief naar mogelijke loodverontreiniging en adviseert bij vervolgstappen.
Klimaatadaptatie en waterberging
- De vergroening heeft een blijvend karakter.
- Minimaal 30% van het schoolplein wordt onthard. Deze 30% komt boven op de bestaande ontharding. Vervang verharde oppervlakken door gras, beplanting, grind, houtsnippers of andere natuurlijke materialen.
- Kunstgras (ook hybride kunstgras) wordt niet meegenomen in de minimaal 30% ontharding en ook niet bekostigd vanuit de bijdrage voor het vergroenen van het schoolplein.
- Het ontwerp moet materialen met een lage warmte capaciteit bevatten, schaduwrijke gebieden, en waterpartijen integreren om hittestress tegen te gaan.
- Het schoolplein draagt bij aan de waterbergingscapaciteit door bijvoorbeeld regenwater op te vangen of een poel aan te leggen. Ook wordt regenwaterafkoppeling gestimuleerd en moet permeabele bestrating worden gebruikt om waterinfiltratie te bevorderen.
Leren, Spelen en Bewegen
- Het schoolplein moet als een leerlandschap en buitenlokaal functioneren, dat aansluit bij de onderwijsvisie van de school. De buitenruimte wordt gebruikt voor buitenonderwijs, bewegend onderwijs en diverse educatieve activiteiten, zoals natuurobservatie, tuinieren, biologische lessen, weerkundeprojecten, kunstlessen buiten en bewegend leren in combinatie met reguliere lessen.
- Het ontwerp van het schoolplein moet uitnodigen tot bewegen en actief spel. Dit omvat het gebruik van natuurlijke klimstructuren zoals boomstammen en klimrotsen, evenals het creëren van ruimtes voor vrij spel en groepsactiviteiten. Speeltoestellen worden niet bekostigd vanuit de bijdrage. Ook moet het mogelijk zijn om een gymles te laten plaatsvinden op het schoolplein in plaats van alleen in de gymzaal.
- Het leerkrachtenteam stelt een beleefplan op waarin wordt vastgelegd hoe het schoolplein wordt gebruikt voor les- en spelsituaties. Dit plan wordt opgesteld door een team van leerkrachten, die verplicht een buitenlestraining volgen, begeleid door IVN Natuureducatie & SportZeeland
Gezondheid en bewegen
- Het schoolplein moet de gezondheid en beweging van de leerlingen bevorderen. Het schoolplein moet ook motorische vaardigheden stimuleren. Hierbij als uitgangspunt genomen; de 5 motorische basisvaardigheden: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, coördinatie en lenigheid.
- Een plek om voedsel te verbouwen is verplicht, zoals een moestuin, voedselbosje of kruidencirkel.
Dit sluit aan bij de Gezonde School-aanpak, waarbij de school binnen drie jaar de status van Gezonde School moet behalen of behouden (thema Voeding, Bewegen & Sport of Natuur & Milieu).
De Zeeuwse Natuur en Biodiversiteit
- In het beplantingsplan op het schoolplein is aandacht voor specifiek (inheemse) Zeeuwse dieren-en plantensoorten en biodiversiteit. Deze vind je terug in de factsheet Geef de Zeeuwse Natuur een (t)huis op je schoolplein.
- Het ontwerp moet faunavriendelijk zijn en natuurlijke habitats creëren voor lokale fauna zoals egels, vogels, bijen, en amfibieën. Dit kan door het planten van inheemse soorten, het plaatsen van vogelhuisjes, bijenhotels, en egelhuizen, evenals het creëren van waterpartijen zoals vijvers.
Beheer, Onderhoud en Veiligheid
- Het ontwerp van het schoolplein moet beheer- en onderhoudsvriendelijk zijn, met aandacht voor duurzaamheid en de betrokkenheid van de schoolgemeenschap.
- Er moet een gedetailleerd beheer- en onderhoudsplan worden opgesteld, waarin taken, verantwoordelijkheden en frequenties zijn vastgelegd. Dit plan moet drie niveaus van onderhoud omvatten:
- Basisniveau: Wekelijks onderhoud, zoals afval opruimen (door leerlingen).
- Gemiddeld niveau: Maandelijks onderhoud, zoals het snoeien van struiken (door ouders en buurtbewoners).
- Professioneel niveau: 3-maandelijks onderhoud, zoals grondige inspecties en reparaties (door hoveniers).
- De school stelt ook een beleefplan op, waarin onderhoudslessen voor schoolklassen door hoveniers worden opgenomen, evenals het opleiden van ouders en buurtbewoners voor onderhoudstaken. Het beheer en onderhoudsplan moet verder borging geven voor de komende vijf jaar.
- Alle materialen die gebruikt worden moeten FSC-gekeurd zijn, en het ontwerp moet voldoen aan wettelijke regels en normen, zoals afgestemd met de gemeente, IVN en een keuringsinstantie.
- Er moet een risico-inventarisatie uitgevoerd worden voor het gebruik van het schoolplein, waarbij potentiële gevaren zoals valgevaar, allergenen en giftige planten worden geïdentificeerd afgewogen tegen de speel- en leerkansen. Deze inventarisatie wordt opgenomen in de offerte-uitvraag en bij de oplevering.
Subsidie en financiën
- De school ontvangt een bijdrage van €10.000 incl. BTW voor de uitvoering.
- De cofinanciering van de gemeente waarin de school gevestigd is, bedraagt ten minste €5.000,- per school.
- De eigen bijdrage van de school aan haar groene schoolplein bedraagt ten minste €5.000.
- Van de totale middelen geldt dat:
- Minimaal 60% bedoeld als bijdrage voor het vergroenen van het schoolplein;
- Maximaal 10% voor ontwerpkosten en/of procesbegeleiding;
- Maximaal 10% voor het organiseren van activiteiten voor leerlingen, buurtkinderen, leerkrachten en ouders/vrijwilligers;
- Maximaal 10% als tegemoetkoming voor beheer en onderhoud van het nieuw ingerichte plein voor het eerste jaar na realisatie.
- De school realiseert de fysieke verandering van het schoolplein voor 31 december 2025. Uiterlijk op 1 februari 2026 verantwoordt de school de besteding van de financiële bijdrage via een foto/video over het groene schoolplein inclusief voedselplek en een financiële rapportage waarin blijkt dat de bijdrage is besteed volgens de voorwaarden.
- Indien de school niet aan de planning, voorwaarden of uitvoering van de inzending kan voldoen, dan heeft IVN Natuureducatie het recht de financiële bijdrage terug te vorderen.
Communicatie
- Het e-mailadres en telefoonnummer van de contactpersoon van de school worden gebruikt voor communicatiedoeleinden.
- Scholen die een toekenning ontvangen, verlenen hun medewerking aan promotionele activiteiten, zoals foto- of filmopnames en interviews.
- De school werkt mee aan eventuele onderzoeksprogramma’s die aansluiten bij de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen. De school houdt rekening met de AVG-wetgeving.
Dit document bevat de volledige voorwaarden voor het vergroenen van schoolpleinen in Zeeland. Door akkoord te gaan met deze voorwaarden committeert de school zich aan het realiseren van een groen schoolplein volgens de genoemde eisen.
Aanmelding en beoordeling
- In principe mogen alle scholen in het basisonderwijs uit Zeeland zich aanmelden indien de gemeente aan heeft gegeven te willen cofinancieren voor tenminste € 5.000 euro.
- Scholen die zich eerder hebben aangemeld en daadwerkelijk een groen schoolplein hebben gerealiseerd zijn uitgesloten van deelname.
- Maximaal 1 inzending per school wordt beoordeeld.
- Alleen volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen.
- Maximaal 13 scholen ontvangen de subsidie.
- Een professionele jury selecteert inzendingen op basis van de punten die in het aanmeldformulier aan bod komen. De beslissing van de jury is bindend. Er wordt niet gecorrespondeerd over de uitslag.
- Inschrijving is mogelijk vanaf 6 januari 2025. De inschrijfronde sluit op zondag 9 maart.
- Indien er niet genoeg scholen aanmelden volgt een nieuwe inschrijfronde.
- Inzendingen die na zondag 9 maart binnenkomen worden alleen beoordeeld als het totaalbudget daarvoor nog ruimte biedt. Deze inzendingen worden in dat geval automatisch meegenomen in een eventuele tweede ronde.
- Een telefonisch interview kan onderdeel uitmaken van de selectie. Deze worden gehouden op 11, 12 en 13 maart. Op 14 maart wordt het besluit bekend gemaakt.
- De kick-off vindt plaats op 17 maart van 15.30 tot 17.30 uur. De contactpersoon van de school houdt deze datum vrij in zijn/haar agenda.
- De school realiseert uitvoering van de fysieke verandering voor 31 december 2025.
- Uiterlijk op 1 februari 2026 verantwoordt de school de besteding van de financiële bijdrage via een foto / video over het groene schoolplein inclusief voedselplek en een financiële rapportage waaruit blijkt dat de bijdrage vanuit de provincie Zeeland besteed is volgens de voorwaarden.
- Subsidieregeling is onder voorbehoud van financiering van de Provincie Zeeland.
Wil je je aanmelden voor de nieuwe regeling? Hier vind je het aanmeldformulier.