‘Samen een groen schoolplein ontwerpen maakt iedereen enthousiast’
Basisschool de Sprong in Koudekerke ruilde afgelopen jaar hun grijze plein in voor een groene natuurrijke buitenruimte. Het ontwerp van het plein werd door de leerlingen gemaakt en ouders en leerkrachten werden betrokken bij de uitvoer.
Iedereen betrokken
‘Eigenlijk is iedereen wel bij het project betrokken geweest: leerkrachten, leerlingen en ouders’ vertelt Luciënne, leerkracht van groep 4/5 op de Sprong. Dat begon al bij het ontwerp dat door de kinderen werd gemaakt. ‘We vonden het als school heel belangrijk dat het plein precies werd wat de kinderen voor ogen hadden, want zij zijn degene die op het plein spelen.’ Ter inspiratie bekeken de kinderen filmpjes, voorbeelden van andere scholen en bezochten een buitenlokaal bij Terra Maris.
Ook Laurie uit groep 7 hielp mee met het ontwerpen: ‘ik had al eens een groen schoolplein in het echt gezien met een berg en een touwbrug. Dat wilde ik ook graag op mijn eigen school.’ Met maquettes, tekeningen en een woord-web mochten alle kinderen hun ideeën delen. Vervolgens maakte een werkgroep van ouders en leerkrachten samen met de hovenier de eindselectie, waarbij ze zoveel mogelijk wensen van de kinderen meenamen in het eindplan.
Realisatie
Naast de wensen moest het eindontwerp ook passen bij het budget van de school. Het grootste deel van het bedrag kwam via de voucherregeling Groene Revolutie Zeeuwse Basisschoolpleinen. Om de begroting helemaal rond te krijgen, haalde de school zelf geld op met verschillende acties. Een kledingcontainer voor de deur en een kerstmarkt op school zorgden voor extra inkomsten. Daarbij hebben ze ook zelf de handen uit de mouwen gestoken om de kosten te drukken. Zoals de tegels uit het plein halen en wilgentakken vlechten met ouders en kinderen. ‘Een gezellige middag was het, we hadden zo een hele groep enthousiaste ouders bij elkaar’ vertelt Luciënne.
Buitenles
Na de ontwerpfase was het tijd voor de aanleg door de hoveniers. Inmiddels is plein vergroend. Een groot moment voor zowel de leerkrachten als de leerlingen: ‘We kunnen nu op het plein buitenles geven in een natuurlijke omgeving. Dat kan al op een hele laagdrempelige manier.’, vertelt Mireille, leerkracht bij De Sprong. ‘Als je buiten een beestje ziet, kun je er gelijk een les omheen bedenken’. Luciënne sluit zich hierbij aan. ‘Eerst dacht ik: lastig om zo’n lesplan te maken, maar het plein geeft juist heel veel ruimte voor creativiteit en spontaniteit in de lessen. Je kunt gelijk inhaken op wat buiten gebeurt. Dat maakt het zo leuk’
Ook de kinderen vinden het geweldig dat het plein is vergroend. Ze spelen het liefste allemaal buiten als ze mogen kiezen. Quin uit groep 6 vindt het fijn dat er meer verschillende verstopplekken zijn. ‘Eerst kon je alleen achter het muurtje verstoppen, maar nu ook in de wilgentunnel, of bij het bruggetje’. Laurie en Shirley vinden het water het leukste. ‘Met de pomp kun je water pompen en dan met het water spelen’.
‘Dromen laten uitkomen’
De leerlingen van De Sprong hebben ook tips voor andere kinderen die een groen schoolplein willen. Volgens Laurie moeten er echt water en bomen op een groen plein. ‘Bedenk wat je zelf doet thuis, net als hutten maken en vraag dan aan je juf of meester of je een tekening mag maken. Misschien komt je droom wel uit’, zegt Quin. Lucienne vult aan: ‘Dat vond ik ook het mooiste van dit proces. Samen het ontwerp bedenken maakte iedereen super enthousiast. En dat maakt het een project voor iedereen.’
Wil je meer weten over de Groene Revolutie of ons aanbod voor buitenles? Bekijk ons aanbod natuureducatie.