Natuurmomentje Ellen Koomen – hoe meer je over iets weet, des te meer je erover wil weten

Ellen Koomen is sinds juni natuurgids bij IVN Zuid-Kennemerland. In september 2019 startte ze met de natuurgidsenopleiding en kwam met de opleiding in de coronacrisis terecht. Ze was onder de indruk hoe de organisatoren er alles aan hebben gedaan om de opleiding door te laten gaan en ze heeft enorm genoten van de opleiding. Al miste iedereen natuurlijk de groepsdynamiek enorm en was meelopen met een excursie er niet bij.

“Ik ben veel beter gaan observeren, ik heb veel meer oog voor detail en geniet daardoor nog meer. Ik kijk nu veel bewuster naar mijn omgeving en naar alle natuur. Ik zoek heel vaak iets op als ik iets tegenkom dat ik niet ken, via ObsIdentify kan je heel makkelijk iets opzoeken. Ik heb zo ontzettend veel geleerd de afgelopen jaren! Het is zo leuk om de samenhang van dingen te gaan zien, bijvoorbeeld dat bepaalde rupsen alleen op bepaalde planten voorkomen. Ik zag het duinkruiskruid met de zwart-gele rupsen van de Jacobsvlinder, een heel opvallende rups. Dat is niet voor niets, die felle kleuren zeggen: let op, ik ben giftig. En dan is het zo bijzonder dat er uit zo’n rups juist een zwart-rode vlinder tevoorschijn komt!

Ook ben ik meer gaan fotograferen sinds de gidsenopleiding, dan kan je veel details nog beter zien. Zo hadden we tijdens de opleiding een opdracht in NP Zuid-Kennemerland en gingen we op zoek naar Parnassia. Dat is zo’n bijzonder mooi klein kwetsbaar bloemetje, met zoveel tekening in zijn bloemblaadjes, dat zag ik pas goed door de foto’s die ik ervan maakte. Sommige bloemen dat is echt kunst, zo mooi!

Parnassia_Ellen_KoomenIk ben dit jaar opnieuw op zoek gegaan naar de Parnassia, maar hij stond niet meer op de plek waar we hem vorig jaar hadden gezien. Door het natte voorjaar en de natte zomer was de plek waar hij stond nu onder water. Ik vond hem uiteindelijk ergens in de buurt. Het is dan zo leuk als je hem weet te vinden en weer herkent!”

Ellen wilde altijd al iets met natuur doen, tegen haar kinderen zei ze altijd: “als ik geen fysiotherapeut was geworden, dan was ik boswachter geworden.” Toen ze in een plaatselijke krant de aankondiging zag voor de natuurgidsenopleiding dacht ze “dit is precies wat ik wil”. Ze besefte dat zo’n opleiding maar eens in de 3-4 jaar gegeven wordt en dacht: “dan moet ik het ook nu doen”, ook al leek de timing in eerste instantie niet echt perfect. Achteraf bleek het toch allemaal precies goed uit te komen en viel alles op zijn plek. “Ik word er zo gelukkig van en krijg er zoveel energie door, ik kan elke dag blij worden van iets in de natuur”.

Haar lievelingsplek is op het moment buitenplaats Elswout. Dit gebied was ook het onderwerp van haar eindopdracht en daarom ging ze er veel vaker naartoe. Ze heeft zich helemaal verdiept in het gebied. “Het mooie aan Elswout is de combinatie van cultuur en natuur: het is een oude buitenplaats, daar houd ik van. Ik vind het prachtig om te zien hoe Staatsbosbeheer het gebied beheert. Het is er zo mooi met verschillende landschapsstijlen, oude bomen, moshellingen en veel bijzondere paddenstoelen. Ik heb er zelf ook veel bijzondere paddenstoelen kunnen vinden en gefotografeerd.”

Zwammetje_Ellen_KoomenZe voelt zich bevoorrecht de natuurgidsenopleiding te hebben kunnen doen en hoopt haar kennis nu te kunnen overdragen. Deze herfst doet ze voor het eerst mee met de kinderwerkgroep aan de paddenstoelenexcursies voor kinderen op Elswout.  En hopelijk kan ze binnenkort beginnen met maandelijkse wandelingen voor de zogenaamde Oppeppers op Pad van zorgorganisatie Kennemerhart. Dat lijkt haar een mooie cadans: iedere maand een wandeling van 5 km met interessante natuurweetjes voorbereiden voor mensen met een kwetsbare (mentale) gezondheid. Volgend jaar gaat ze met vervroegd pensioen en ze verheugt zich er nu al op om dan meer ruimte te hebben om meer van dit soort activiteiten te kunnen oppakken.

Wil je ook vrijwilliger worden bij IVN?

Bij IVN zijn ongeveer 6.000 vrijwilligers actief. Onze vrijwilligers maken mensen bewust van de waarde van natuur en het belang van duurzaamheid. Zij organiseren heel veel activiteiten in en over de (plaatselijke) natuur. Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij IVN te worden?

Ja, ik wil meer informatie over vrijwilliger worden