Betrekken bij Groen

Betrekken bij Groen is een gezamenlijk programma van de terrein beherende organisaties (TBO’s), bedoeld om de actieve betrokkenheid van mensen bij groen te vergroten. Wij voeren het programma uit, samen met Landschap-Noord-Holland. De Provincie Noord-Holland subsidieert het als onderdeel van haar aanpak Groen Kapitaal.

Het programma bundelt de inzet van vrijwilligers binnen natuurorganisaties in Noord-Holland sinds 2014. Door de inzet van alle duizenden vrijwilligers is de natuur in Noord-Holland veel beter af. Voor de komende vier jaar hebben deze organisaties de doelen en ambities weer aangescherpt en beschreven in een nieuw Meerjarenbeleidsplan.

In 2023 is geld beschikbaar voor Noord-Hollandse groene vrijwilligersprojecten

Het fonds zal van 1 januari opengesteld worden voor aanvragen. Dit is een maand eerder dan gebruikelijk. Dit om tegemoet te komen aan de vele aanvragers die vroeg in het voorjaar willen kunnen planten en zaaien én om meer tijd te geven aan het realiseren van de projecten.

Om een aanvraag in te kunnen dienen moeten groepen met goed doortimmerde (project)voorstellen komen. Start daarom nu alvast met het nadenken en uitwerken van zo’n voorstel, zodat je op tijd je aanvraag kan indienen! Je aanvraag moet zich richten op het (veilig en effectief) organiseren, coördineren, faciliteren, stimuleren, ondersteunen of waarderen van vrijwilligerswerk in natuur-, landschaps- en soortenbeheer, natuureducatie of -inrichting.

Doelstellingen van het fonds zijn meer mensen te betrekken bij natuur en landschap, het bevorderen van de biodiversiteit door vrijwilligers, het bevorderen van vernieuwingen in het groene vrijwilligerswerk en het bevorderen van de samenwerking tussen terreinbeherende organisaties, vrijwilligersgroepen, gemeenten en/of andere organisaties.