Overig

Landelijke vertrouwenscommissie IVN

Uden 10 november 2023

IVN-activiteiten worden door beroepskrachten en vrijwilligers uitgevoerd. Natuurlijk moet dat in een plezierige en persoonlijk altijd veilige omgeving gebeuren. Vandaar dat we aandacht besteden aan de omgang en sociale veiligheid van kwetsbare personen zoals kinderen, jeugdigen, ouderen en/of gehandicapten. Om dit te borgen, heeft IVN het In Veilige Handen-beleid van NOV geïmplementeerd.

Als onderdeel van dat beleid heeft de landelijke vereniging medio 2023 drie leden (vrijwilligers) in een landelijke vertrouwenscommissie aangesteld. Binnen de taken en verantwoordelijkheden van deze landelijke vertrouwenscommissie vallen met name: het in behandeling nemen van landelijke meldingen en van – op verzoek – lokale of regionale meldingen (in elk geval wanneer het mogelijk een strafbaar feit betreft). Verder fungeren zij als aanspreekpunt voor vragen van afdelingen of afdelingsregio’s over vertrouwenspersonen. Daarnaast zorgen zij voor een periodieke evaluatie van het beleid en verslaglegging aan de bestuurder en de Landelijke Raad. Ook zorgt deze commissie dat het onderwerp stevig op de kaart gezet wordt.

Met het installeren van deze landelijke vertrouwenscommissie kunnen we nu verder het vertrouwenswerk binnen IVN vormgeven. De volgende stap hierin is het aanstellen van vijf regionale vertrouwenspersonen (vrijwillige functie en één per IVN-regio: Noord, Noordwest, Oost, Zuidwest en Zuid). In deze functie ben je het centrale contact in de regio voor meldingen rondom grensoverschrijdende gedrag en ongewenste omgangsvormen (wanneer het geen strafbare feiten betreft, deze laatste lopen altijd via de Landelijke vertrouwenscommissie). Daar waar mogelijk rond je de ontvangen melding volledig zelfstandig af, indien nodig heb je overleg met de Landelijke vertrouwenscommissie.

Heb je interesse in deze functie? Je kunt hier meer informatie vinden: Regionale vertrouwenspersonen (één per IVN regio) – IVN