Tuin en moestuin

Groe(n)ten van d’n Hof

Uden 21 maart 2023

Het is weer volop lente op d’n Hof. Het is een komen en gaan van kruiwagens. Champignonmest, verse compost, houtsnippers, we komen kruiwagens tekort. Tegelijk zijn we bezig om overtollig gras te wieden, brandnetel groei in toom te houden en bramen te snoeien die we over het hoofd hadden gezien. Die laatste drie zijn echte stikstof liefhebbers, dus die gaan als de brandweer, ook bij ons. Nou zijn we altijd bereid om eerst na te denken over het nut van planten, alle planten, maar… ze moeten het niet te bont maken. We houden van bramen, maar wilde bramen zijn geweldige woekeraars, vooral op plekken waar ze niet gestoord worden en dt loopt snel uit de hand. Brandnetels zijn eetbaar en drinkbaar, het zijn heel nuttige planten voor veel soorten insecten, denk maar aan vlinders, maar ook deze planten kunnen je tuin overnemen wanneer je een jaartje niet oplet, dus opletten is het parool.  Ook de groei van allerlei soorten grassen is enorm toegenomen de afgelopen tien jaar, grote hoge soorten met grote stevige pollen , dus je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn. Afdekken met karton en een laag mulch aan het begin van de winter is nog de beste methode gebleken.

Tegelijkertijd zijn we bezig met (voor)zaaien. Nu nog vooral op de vensterbank en de kassen, over enkele weken weer in de volle grond. We zaaien extra veel vanwege de jaarlijkse plantjesmarkt, die dit jaar extra cachet moet krijgen vanwege ons 10-jarig bestaan. Noteer maar vast: zaterdag 6 mei gaan we weer helemaal los op onze feestelijke open dag.

Mochten uw vingers ook weer gaan jeuken: op de website van IVN Uden staan nog steeds onze zes podcasts over moestuinieren, vol tips en ideeën het jaar rond, en als u tijd hebt voor een echte moestuin: er zijn weer enkele tuinen vrij op d’n Hof!

Annemieke van den Ing