Drie- en vijfdaagse trektocht Maashorst

Uden 5 januari 2022

“Pak je rugzak, strik je wandelschoenen, vergeet je verrekijker niet en trek zelf gedurende een IVN Trektocht de natuur in.  Laat je tijdens de tocht meenemen door het verhaal van het unieke landschap en ervaar het met al jouw zintuigen. Waan je buiten de gebaande paden, hoor de takjes en bladeren knisperen onder je voeten en geniet van de zon op je gezicht. Er zijn geen markeringen in het veld: je laat je leiden door de navigatie van de IVN Route app”.

Dit lezen we op de site van IVN.

Maar hoe is dat tot stand gekomen. Hier heeft onze coördinator van de natuurgidsen de afgelopen tijd veel energie en tijd ingestoken. Daarom maakte het bestuur tijdens de laatste algemene ledenvergadering bekend, dat Peter van Lamoen de “vrijwilliger van het jaar” is geworden.

De afgelopen tijd heeft Peter met veel enthousiasme zowel een drie- als een vijfdaagse trektocht over de Maashorst samengesteld. Samen met de Biesbosch was de Maashorst een pilot om een meerdaagse tocht uit te zetten. Diverse andere IVN-verenigingen hebben momenteel grote interesse in deze opzet en komend jaar komen er al nieuwe meerdaagse tochten beschikbaar.

Samen met Frank van Dorst (IVN-Oss) is Peter vaak op pad gegaan om de routes uit te zetten. Die start bij vakantiepark Zevenbergen en loopt via de Kanonsberg en Bedafse Bergen naar Vorstenbosch, waar de deelnemers op een camping of in een bed and breakfast kunnen overnachten. De tweede dag loopt langs de Leijgraaf en de wijstgronden langs het gebied van de wisenten naar de Heische Tip. De derde dag gaat dan weer terug naar Zevenbergen. De vijfdaagse tocht maakt een lus om Volkel en via t Oventje en het centrale deel van de Maashorst gaat de route over de Herpense Duinen terug naar Zevenbergen.

Het bijzondere van deze meerdaagse tocht is dat de wandelaars via de IVN route app op hun telefoon kunnen lopen, vergezeld door een audioverhaal ‘De mysterieuze munt’. Je volgt daarin hoofdpersoon Willeke van der Wijst die op zoek gaat naar haar oorsprong in De Maashorst. Tevens lezen de wandelaars regelmatig informatie over de plek waar zij dan wandelen. Mart Jenneskens (IVN-Bernheze) verwerkte alle gegevens in deze app. De routes zijn te downloaden en offline te lopen via IVN trektochten.nl