Plantencursus

Vanwege alle voorzorgsmaatregelen in verband met Corona zijn er afgelopen jaar een aantal cursussen afgelast. Najaar 2021 zullen we, indien mogelijk, weer beginnen met enkele nieuwe cursussen. Kijk hiervoor op onze startpagina.
De cursussen die al begonnen waren, worden hervat zodra dit op een veilige en goede manier mogelijk is. De cursisten krijgen hierover bericht.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de coördinator van deze cursus:  Elly Aarts

E-mail: plantencursus@ivnoisterwijk.nl

Wat houdt de plantencursus in?

Bent u geïnteresseerd in wilde planten en wilt u deze eenvoudiger op naam brengen, dan is deze plantencursus iets voor u.
Veel natuurliefhebbers houden van de bloemen die overal om ons heen opduiken. Enkele plantensoorten daarvan kunnen van een naam worden voorzien, maar vaak vinden mensen het moeilijk om verdere studie van de planten alleen op te pakken.
Het werken met een flora is vaak moeilijk. Er zijn ook plantengroepen, zoals grassen en composieten, waarvan de soorten op het eerste gezicht heel veel op elkaar lijken.
Door deel te nemen aan deze cursus krijgen de deelnemers meer kennis over wilde planten.
Tijdens de theorieavonden en excursies wordt vooral praktische informatie gegeven hoe je de diverse plantenfamilies en -soorten kunt onderscheiden. Deze kennis kan meteen toegepast worden.

Om aan de cursus deel te nemen is geen uitgebreide kennis van planten nodig. Iedereen die geïnteresseerd is in wilde planten is welkom. Zowel de beginnende als de al wat gevorderde plantenliefhebber zal tijdens de cursus aan zijn/haar trekken komen.

De cursus bestaat uit 5 blokken die telkens een theorieavond en een excursie omvatten. Op de avond komen plantenfamilies aan bod die op dat moment buiten het meest aanwezig zijn. Zo bekijken we o.a. de familie van de kruisbloemen, vlinderbloemen, roosachtigen, grassen, composieten, lipbloemen, ganzenvoeten en duizendknopen.

De theorie wordt zoveel mogelijk met levend plantenmateriaal ondersteund. Tijdens de bijbehorende excursie wordt extra op de behandelde plantenfamilies gelet.
Natuurlijk bekijken we ook algemene zaken rondom het herkennen van planten, zoals bloembouw, bestuiving en aanpassingen aan de leefomgeving.
De cursus wordt gegeven door Rob Vereijken. Hij heeft een grote kennis van de planten in Midden-Brabant. Door het aanreiken van vele tips voor het herkennen van de planten, wordt het voor iedereen gemakkelijker om wegwijs te worden in de rijke wilde plantenwereld om ons heen.