Vogelcursus 2023-2024

Ben je geïnteresseerd in vogels en zou je graag willen weten wat dat nu voor vogel is die er elke ochtend op jouw dak zit te zingen of die je daar in het veld ziet foerageren?
Dan is deze vogelcursus iets voor jou.

In december start het IVN Oisterwijk weer met een nieuwe vogelcursus. De cursus richt zich op beginnende vogelaars, mensen die geïnteresseerd zijn in vogels, graag naar vogels kijken en er graag meer van willen weten, maar ook voor mensen die al wat langer naar vogels kijken heeft deze cursus genoeg te bieden.

In de cursus wordt aandacht besteed aan vogels die je in jouw omgeving, in jouw tuin, tijdens een wandeling in bos of veld, kunt tegenkomen. In de les en tijdens de excursies besteden we aandacht aan karakteristieke kenmerken van vogels, zoals geluid, grootte en andere uiterlijke kenmerken (zoals verenkleed, vorm en kleur van de snavel en kleur van de poten).
Het kunnen onderscheiden van deze kenmerken, gecombineerd met aanvullende gegevens over biotoop en gedrag, maakt dat je verschillende vogels steeds beter kunt herkennen. Er zal een hele nieuwe wereld voor je opengaan.

De cursus bestaat uit 6 theorieavonden op woensdag en 6 ochtendexcursies op zaterdag en wordt gegeven door ervaren vogelaars van de vogelwerkgroep van IVN Oisterwijk.

Cursus gegevens

De cursus Bestaat uit 6 theorielessen en 6 excursies
Aantal cursisten Minimaal 20 / maximaal 25
Docent(en) Els Fonken. Christien Hermsen, Jan Albert Helling en Gijs van der Weerden
Locatie De Nieuwe Burght, Sportlaan 24 Oisterwijk
Lesavonden Woensdag 19.30 – 22.00 uur
Excursies Zaterdagochtend; tijden afhankelijk van de excursie
Materialen Bij de cursusprijs zit een cursusmap en een vogelboek inbegrepen
Kosten (incl. materialen) Leden IVN € 110,00
Niet leden* € 120,00
*Indien u nu lid wordt van IVN Oisterwijk dan kunt u direct tegen ledenprijs deelnemen

Lesavonden, Lesprogramma en Excursies

Lesavonden: Lesprogramma: Excursies:
Woensdag 13 december les 1: Inleiding Zaterdag 16 dec. 2023
woensdag 17 januari les 2: Watervogels Zaterdag 20 jan.  2024
woensdag 14 februari les 3: Roofvogels en uilen Zaterdag 17 febr. 2024
woensdag 13 maart les 4: Tuinvogels Zaterdag 16 maart 2024
woensdag 10 april les 5: Weidevogels Zaterdag 13 april 2024
woensdag 8 mei les 6: Bosvogels Zaterdag 11 mei 2024

Informatie

Voor nadere informatie kunt je contact opnemen met de coördinator van deze cursus Gijs van der Weerden
Telefoon 06-36204796, e-mail: vogelcursus@ivnoisterwijk.nl
Bent je geïnteresseerd geraakt in deze cursus? Aanmelden kan tot 1 december 2023.

Cursus is volgeboekt

Als je je nu nog aanmeldt kom je op een wachtlijst te staan. Mochten er nog inschrijvingen vervallen, dan word je door de cursusleider ingelicht.

Aanmeldformulier vogelcursus

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Adres

De inschrijving is definitief na overmaking van het inschrijfgeld. Na aanmelding ontvangt je hierover bericht van de coördinator.

lezing list en bedrog in de natuur
De Nieuwe Burght
Sportlaan 24