Basiscursus “Bomen”.

We horen en lezen dagelijks berichten over de achteruitgang in de natuur. Onze bomen zorgen voor voedsel en verhogen de biodiversiteit. Bomen spelen een rol in de waterhuishouding, maar ze werken ook bodemerosie tegen en zorgen voor verkoeling vanwege verdamping en schaduwvorming. Bomen hebben een luchtzuiverende werking en vangen fijnstof (deels) af.

Veel van onze insecten, vogels en dieren kunnen volop voedsel of nestgelegenheid vinden in diverse bomen en struiken. Zonder bomen is er geen leven mogelijk. Bomen hebben we nodig voor de zuurstof die we inademen. Per persoon hebben we, om voldoende zuurstof te kunnen inademen, zeven á acht bomen nodig.

In januari 2024 start IVN Helmond met een “Basiscursus Bomen”. De cursus bestaat uit 4 theoriebijeenkomsten van 2 uur en een excursie.

De datum van de theorielessen zijn allen op dinsdagavond (zie voor de data beneden de groene balk, onder “aanmelden”)

Inhoud van de cursus:

Les 1: Kenmerken van de meest gangbare bomen.

Les 2: Techniek van de boom; b.v. omzetting van suiker en vorming van zuurstof.

Les 3: Waarde van de boom en biodiversiteit.

Les 4: Leefomgeving, milieu, klimaatverandering, stad en bos.

Docent: Willy van der Vorst.

De excursie wordt gezamenlijk gepland en zal waarschijnlijk op het einde van de cursus op een zaterdag plaatsvinden.

Waar
Trefpunt De Koekoek (Speeltuin Helmond West)
Arbergstraat 85
5707 TK Helmond
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: € 30,00 voor niet leden en € 20,00 voor IVN-leden.
  • Maximaal aantal deelnemers: 25
  • Aanmelden verplicht: Ja