Vlinders in de tuin

Vind je ook dat je tuin niet compleet is zonder vlinders? Wie houdt er nu niet van die gekleurde fladderende dieren? In Nederland zijn ongeveer 20 soorten dagvlinders die regelmatig in de tuin te vinden zijn. Daarnaast heb je de nachtvlinders die bij schemering en ‘s nachts bloemen bezoeken.

Vlinders zijn behoorlijk kieskeurig. Elke soort heeft zijn eigen wensen voor het terrein, de bloemen, waardplanten (plant waar een soort vlinder de eieren afzet). Neem daarom je maatregelen om de tuin aantrekkelijker te maken voor veel soorten vlinders.            Vlinders en Libellen
                                     Vlindercyclus Vlinderstichting

Hoe vlinders leven
Vlinders maken in hun leven een cyclus door die begint als ei, gelegd op een blad. Veel vlinders doen dat op maar één soort plant, de waardplant.
De dagpauwoog legt bijvoorbeeld altijd op de grote brandnetel, het oranjetipje, op pinksterbloemen en judaspenning.

De rupsen die eruit komen eten alle delen van die plant. Rupsen kunnen vervelend zijn maar meestal veroorzaken ze weinig schade en herstelt de plant snel. Als de rups genoeg gegroeid is, gaat deze verpoppen op een rustig plekje. Poppen eten niet. Na enige tijd komt uit de pop een vlinder. Vlinders leven van nectar uit bloemen.

Als je vlinders in de tuin wilt hebben, is het goed om ook een plekje in te ruimen voor waardplanten. Dit zijn vaak niet de meest geliefde tuinplanten maar voor de vlindercyclus onmisbaar.

Hoe je tuin vlindervriendelijk te maken
Vlinders trek je met ‘vlinderplanten’. Dat zijn planten waaruit vlinders nectar kunnen halen. Vlinders komen af op de geur, vorm en kleur van bloemen. Ze houden het meest van paars, roze en rood. Onderstaand een aantal mogelijke soorten vlinderplanten.

IVN DRVU - Werkgroep NME-tuin