Ontdek veengebied Botshol 29 juni

Botshol is een uniek Hollands laagveengebied tussen Abcoude en Vinkeveen. Het gebied, langs het riviertje De Waver, kent een bijzonder karakter en biedt een grote diversiteit aan natuur. Veenplassen, de oude legakkers, smalle slootjes, rietlanden, trilveen en moerasbos. Buiten het broedseizoen is dit gebied toegankelijk voor het publiek: uitsluitend te voet of met een roeiboot.

Kluut, grutto, karekiet, blauwborst, de snor… én – als je geluk hebt – de visarend, de kiekendief én de buizerd. Botshol is een waar vogelparadijs. Naast de jaarlijks terugkerende kolonie lepelaars, broedt in een moerasbos van Botshol ook de aalscholver. Deze kolonie is al van verre te herkennen: vanuit hun nesten in de bomen poepen ze de takken wit. Van het vroege voorjaar tot in de late zomer zijn de geluiden van de jonge aalscholvers te horen. Verrekijker mee dus.

Het broedseizoen

Om de vogels in alle rust te laten broeden, is Botshol tijdens het broedseizoen gesloten voor het publiek. Van half maart tot half juni is Botshol daarom niet toegankelijk. Vanaf half juni (exacte data volgen) zijn natuurliefhebbers daarentegen bijzonder welkom.

Wanneer zijn de excursies

De excursies zullen starten op zondag 16 juni en in de weken erna op elke zaterdagochtend en zondagochtend (van 10:00 tot 12:00 uur) en woensdagavond (van 19:00 tot 21:00 uur) worden gegeven tot en met 7 juli. Dan gaan we even op vakantie en starten we weer vanaf woensdag 21 augustus tot en met woensdag 4 september. In verband met het aantal beschikbare gidsen én de roeibootjes is het noodzakelijk je aan te melden via onderstaand formulier. Dat kan individueel maar ook voor bedrijven, families en groepen. Speciale wensen? Laat het ons weten.

• Tarief € 10,- per persoon (liefst contant). IVN-leden krijgen € 2,50 korting. Lid worden?

Botshol Roeiexcursie 29-6-2024

Ik kom met dit aantal personen
Vul hier je telefoonnummer in
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
ivn_drvu_wb_ natuurgebied_botshol_waterlelie 29 juni 2024 - 10:00
Wanneer