Seniorenwandeling langs Maas(heggen) en stuw

Ruim 100 jaar geleden is men begonnen met de aanleg van het stuw- en sluizencomplex Sambeek. Een en ander om de Maas bevaarbaar te maken voor vrachtschepen tot 2000 ton laadvermogen. Dit was vooral nodig om de opkomende industrialisatie van Zuid-Limburg (steenkool) mede mogelijk te maken. Om dit te kunnen realiseren was het nodig om een deel van de Maasheggen hiervoor op te offeren. Jammer, maar noodzakelijk. Waren de Maasheggen van groot belang voor de boeren uit de omgeving, door deze ingreep werden de Maasheggen in een klap van groot nut voor heel Nederland. Nu, ruim een eeuw later, leveren we allen grote inspanningen om dit cultuurhistorische gebied te bewaren voor onze volgende generaties. Nog belangrijker!

We gaan wandelen in het gebied dat het stuw- en sluizencomplex omsluit en laten u beleven wat er in de afgelopen eeuw is veranderd. Oude gebiedsnamen zullen herleven en u kunt ervaren dat deze veranderingen zeer belangrijk zijn geweest voor de regio en het land. Wij vertellen over de historie van het gebied terwijl u kunt genieten van dit prachtige natuurgebied.

KBO en IVN nodigen U uit voor deze seniorenwandeling op donderdag 7 september a.s. om 13:30u vanaf de parkeerplaats van het sluis- en stuwencomplex in Sambeek. Informatie en aanmelden (verplicht, tot woensdag 6 sept. 12:00u): Piet Schoenmakers, tel. 0485-520876 of pjhschoenmakers@xs4all.nl. De wandeling is gratis, ook voor niet-leden en na afloop trakteert KBO-Boxmeer op koffie/thee. Doen!!

Maas Sluis Sambeek
Stuw en sluizen bij Sambeek