De Stulp

Het verenigingsgebouw De Stulp

Het IVN Asten-Someren heeft een  eigen onderkomen 'De Stulp'. U vindt  'De Stulp' aan de Ostaderstraat 30 te Asten.
Dat is direct naast de sterrenwacht 'Jan Paagman' en schuin tegenover het 'Klok en Peel Museum Asten'.

Om de Stulp ligt een vlindertuin waar we erg trots op zijn. Enkele enthousiastelingen uit het IVN Asten-Someren hebben samen een goed beplantingsplan gemaakt om vlinders en andere insecten aan te trekken. Het landelijke IVN beloonde dit in het kader van haar Klimaatcampagne, met een nectarkroeg. Een nectarkroeg is een houten barretje. In het barretje liggen formulieren. Bezoekers kunnen hierop invullen welke vlinders ze die dag hebben gezien. Deze gegevens stuurt het IVN Asten-Someren naar de Vlinderstichting. Zo komen we meer te weten over de effecten van weer- en klimaatveranderingen op de natuur.

In het vroege voorjaar van 2007 heeft een groep IVN-ers de tuin aangelegd. Paden zijn aangelegd, er is een insectenmuur gebouwd en alle bomen, struiken en planten zijn de grond ingegaan. Er staan niet alleen inheemse planten in de tuin, voor de bijen staan er ook enkele exoten  Al het plantmateriaal is door de gemeente Asten gesponsord. Op 12 mei 2007 is de tuin officieel geopend. Later is nog een bankje geplaatst zodat u van de rust en het moois in de tuin kan genieten.