Het verenigingsgebouw De Stulp

Het IVN Asten-Someren heeft een eigen verenigingsgebouw ‘De Stulp’. U vindt ‘De Stulp’ aan de Ostaderstraat 30 te Asten.
Dat is direct naast de sterrenwacht ‘Jan Paagman’ en schuin tegenover het ‘Klok en Peel Museum Asten’.

Om de Stulp ligt een vlindertuin waar we erg trots op zijn. Enkele enthousiastelingen hebben samen een goed beplantingsplan gemaakt om vlinders en andere insecten aan te trekken. Het landelijke IVN beloonde dit, in het kader van haar Klimaatcampagne, met een nectarkroeg. Een nectarkroeg is een houten barretje langs het toegangspad. De gegevens stuurt het IVN Asten-Someren naar de Vlinderstichting. Zo komen we meer te weten over de effecten van weer- en klimaatveranderingen op de natuur.

In het vroege voorjaar van 2007 heeft een groep IVN-ers de tuin aangelegd. Paden zijn aangelegd, er is een insectenmuur gebouwd en alle bomen, struiken en planten zijn de grond ingegaan. Er staan niet alleen inheemse planten in de tuin, voor de bijen staan er ook enkele exoten. Al het plantmateriaal is door de gemeente Asten gesponsord. Op 12 mei 2007 is de tuin officieel geopend. Later is nog een bankje geplaatst zodat u van de rust en het moois in de tuin kan genieten.

In 2021 is een robuuste fietsenstalling aangelegd met houten palen.