Veldbiologie

Het werkveld van werkgroep veldbiologie is zeer breed: planten, paddenstoelen, mossen, insecten, reptielen, etc; in feite alle natuur behalve vogels.

Leden van deze werkgroep zijn veel buiten te vinden, gewapend met veldgidsen en loepjes struinen ze natuurgebieden af. Wat ze bestuderen hangt af van het gebied, hun interesse en natuurlijk het seizoen. Zo staan in de herfst paddenstoelen op het programma. Maar ook planten, insecten, zoogdieren of de ecologie van een gebied worden onderzocht. Samen met andere IVN-ers de natuur onderzoeken is gezellig en stimulerend. Elk lid van de werkgroep heeft zijn eigen interesse en natuurkennis. Iedereen van jong tot oud is welkom. Ook al heb je veel of weinig kennis van natuur. We leren van elkaar en met elkaar.

De werkgroep gaat in de zomer iedere week naar een natuurgebied in de directe omgeving van Asten en Someren. Deze excursies zijn op dinsdagavond en duren van ongeveer 19.00 uur tot zonsondergang. Voorbeelden van bezochte gebieden zijn de Strabrechtse heide, de Berken en het Sang-Goorkens, Astense Aa enz.

In de winter zijn er om de 14 dagen op dinsdag studieavonden in de Stulp te Asten. Eerder in het jaar verzameld materiaal wordt bestudeerd en gedetermineerd. We gebruiken o.a. microscopen en de uitgebreide bibliotheek.

Het hele jaar door gaat de werkgroep ook naar bijzondere natuurgebieden die verder weg liggen.

Omdat niets zo veranderlijk is als het weer en het weer de ontwikkeling van de natuur bepaald, maken wij gebruik van seizoensplanningen en staat er geen jaarprogramma op onze website. Wel staan er regelmatig activiteiten in onze algemene agenda. Iedereen is vrij om aan te sluiten bij deze activiteiten.

Wilt u graag meer informatie of wilt u graag een keer mee?

Stuur een email naar veldbio@ivnastensomeren.nl