Paddenstoelen

Jaarverslag 2023 Werkgroep Paddenstoelen

Assen 21 februari 2024

De Werkgroep Paddenstoelen blijft maar groeien. Op dit moment telt de Werkgroep 20 leden. Deze is het afgelopen jaar zeer actief geweest. Zo hebben we in oktober een herfstkraam bij het Duurzaamheidscentrum verzorgd met o.a. een Paddenstoelenbingo, zijn er bij IVN afdelingen in Drenthe vier lezingen verzorgd en is er een gezamenlijke wandeling geweest op de Zuiderbegraafplaats met de Werkgroep Natuurfotografie.

Verder zijn er vier publieke en twee besloten paddenstoelenwandelingen georganiseerd (twee voor onze afdeling en verder voor de Junior Rangers, de Emmaschool, IVN afdeling Aa en Hunze en Het Drentse Landschap (Landgoed Overcingel).

Als uitsmijter was er in oktober een volgeboekte paddenstoelencursus (drie lesavonden, één excursie dag) onder leiding van mycoloog Roeland Enzlin. Hier leerde men geslachten onderscheiden van zelf meegebrachte paddenstoelen op basis van determinatietabellen.

Deze cursus is financieel mogelijk gemaakt door toekenning van een ‘Ger van Zanen Voucher’.

Ger van Zanen was een bevlogen natuurliefhebber, mycoloog en KNNV-er in hart en nieren. Hij was erelid van zowel de KNNV afdeling Amsterdam als van de landelijke KNNV. Ger van Zanen overleed in 2015 en liet aan de KNNV een erfenis na. Deze nalatenschap wil de KNNV besteden aan het versterken van de vereniging via activiteiten van KNNV afdelingen en geledingen. In samenspraak met de afdeling Amsterdam zijn de Ger van Zanen-vouchers in het leven geroepen. Het is een laagdrempelige manier om extra activiteiten van KNNV afdelingen financieel te ondersteunen.

Daarnaast zijn we er regelmatig als Werkgroep op uitgetrokken naar interessante plekken en werden de vondsten zoals gebruikelijk in de Whatsapp groep gedeeld. Ook hebben we in februari een winterzwammenwandeling geprobeerd om te bekijken of dit ook geschikt zou zijn voor het publiek. Dat bleek het geval, want op 10 februari jongstleden deden er ruim 30 mensen mee!

Ook voor dit jaar zijn er weer grootse plannen en komen er bovendien ook workshops bij (waaronder het schrijven/tekenen met inkt van de geschubde inktzwam).

Vind jij paddenstoelen ook geweldig en lijkt het je leuk om je enthousiasme en kennis te delen of te vergroten? Stuur dan een mail naar paddenstoel@ivnassen.nl

PS: Iedereen is welkom, van beginners tot gevorderden.

opgemaakt 2 april 2024

Ontdek meer over