Werkgroep Paddenstoelen

Paddenstoelliefhebbers opgelet!

Paddenstoelen spreken tot de verbeelding, deels vanwege hun bijzondere verschijningsvormen en deels ook omdat ze schijnbaar ‘zomaar’ de grond uitschieten. De namen van sommige paddenstoelen, zoals heksenboleet en judasoor, maken duidelijk dat die paddenstoelen lang niet altijd in een gunstig daglicht werden gesteld. Andere namen, zoals elfenbankje en eekhoorntjesbrood, klinken juist weer heel wat vriendelijker (en de laatste zelfs eetbaar, wat uiteraard klopt). Hoe dan ook, er is veel aan paddenstoelen te ontdekken: hun leefwijze, de plaatsen waar ze voorkomen en de verschillen in verschijningsvorm, afhankelijk van de groeiomstandigheden. Veel mensen voelen zich aangetrokken tot de paddenstoel en dat is de reden waarom we een Paddenstoelenwerkgroep binnen IVN-KNNV Assen heeft opgericht.

Wat de werkgroep voor ogen staat is vooral plezier beleven aan deze hobby, niet om kennis op te doen op mycologisch niveau, maar wel om meer aan de weet te komen, van elkaar te leren en elkaar te inspireren. We willen dat doen door voor leden van de werkgroep paddenstoelencursussen te organiseren, excursies en gezamenlijke zoektochten en determineerbijeenkomsten. Uiteindelijk willen we natuurlijk die kennis delen met anderen, via bijvoorbeeld speciale programma’s voor kinderen en publieksexcursies.

Paddenstoelen assorti

Voor 2023 zijn er ook alweer dingen op stapel gezet. In elk geval willen we twee publiekswandelingen organiseren in het najaar, een in het Asserbos en een ander in het Amelterbos.

Twee leden van de werkgroep bereiden bovendien een lezing voor een seniorenvereniging in Beilen voor met als titel “alle kleuren van de regenboog”.

En wegens eerder succes geprolongeerd: een nieuwe paddenstoelencursus door Roeland Enzlin op 9, 16 en 30 oktober, ‘s avonds met een excursie overdag op 28 oktober. Dit is echt een aanrader voor iedereen die nieuwsgierig is en wat meer over paddenstoelen wil weten. Roeland Enzlin is een enthousiaste en kundige docent en voor je het weet loop je in de herfst voortdurend op de grond te kijken, op zoek naar mooie en bijzondere exemplaren.

Er zijn nog wel meer plannen en ideeën in de maak, maar die komen vanzelf aan bod op de website of in de nieuwsbrief.

Als je nieuwsgierig bent naar wat wij zoal in 2023 binnen de werkgroep hebben gedaan, klik dan eens op de groene button hieronder:

Verslag activiteiten Werkgroep Paddenstoelen IVN/KNNV 2023

Voorlopig is er nog best plek voor meer leden in de werkgroep. Aanmelden kan via paddenstoel@ivnassen.nl. Je hoeft echt geen kenner te zijn. De leden van de werkgroep zijn beslist geen mycologen, al leren we snel van elkaar en uit de beschikbare literatuur. We zijn uiteraard meer dan bereid die kennis te delen en zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor deze magische schimmels.