Cursus

20 nieuwe IVN-Natuurgidsen in Drenthe

Assen 11 november 2021

Drenthe is twintig nieuwe IVN-Natuurgidsen rijker, die zich vol enthousiasme willen gaan inzetten om met mensen de natuur te ontdekken en beleven. Afgelopen zaterdag 6 november namen zij in De Brinkhof in Norg hun landelijk erkende diploma in ontvangst. Een mooie en welverdiende afsluiting van hun tweejarige opleiding. Onder de nieuwe natuurgidsen zijn 5 leden van IVN-KNNV Assen: Herman Dirksen, Leah Groeneweg, Arjen van der Meer, Frank Pardoel en Janet Wijsman.

De opleiding werd georganiseerd door de afdeling IVN-KNNV Assen, samen met IVN Roden-Norg en het IVN Consulentschap Drenthe. Ook diverse leden van onze afdeling hebben deze gidsen begeleid bij hun opdrachten tijdens de opleiding.

Naast kennis over planten, dieren, ecologie, duurzaamheid, landschap en hun samenhang, hebben de natuurgidsen nog veel meer geleerd. Hoe maak je mensen enthousiast voor de natuur? Met welke natuuractiviteiten kun je de verbinding van mensen en natuur versterken? En wat vraagt dat allemaal aan organisatie? De cursisten hebben proefgedraaid met mini-excursies en wandelingen in de rijke natuur in onze omgeving. Ze hebben een jaar lang een natuurgebied geobserveerd (bijvoorbeeld de Heest bij Gasteren) en daarvan een verslag gemaakt. Met hun eindopdrachten hebben ze laten zien hoe ze het geleerde in praktijk kunnen brengen.

U kunt de kersverse natuurgidsen binnenkort als gids tegenkomen bij een van onze activiteiten, bijvoorbeeld een excursie in hun eigen onderzoeksgebied of bij een educatieproject voor kinderen in het Arboretum in Assen of een fietstocht van de Hunze naar de Drentsche Aa.

Nieuwe IVN-Natuurgidsen 2021