Historische wandeling door het Engelanderholt / Landgoed Bruggelen

Heb jij zin in een leerzame en gezellige wandeling door het Engelanderholt bij Beekbergen? IVN Apeldoorn organiseert op 16 april een historische wandeling. Loop mee, laat je inspireren door gepassioneerde verhalen en beleef het gebied en de natuur op een andere manier.

Voor de geschiedenis van dit gebied op de flanken van de stuwwal gaat we terug naar de prehistorie. Op verschillende plaatsen liggen hier grafheuvels uit de Nieuwe Steentijd (3000 v.C) die worden toegeschreven aan de Klokbekercultuur. Als het gebied (Engelandi) vermeld wordt in de geschiedenis, zijn we in de Middeleeuwen beland en wordt op het Herenhul door het Hoge gericht van het ‘Kwartier de Veluwe’ van het Hertogdom Gelre rechtgesproken. De meest recente geschiedenis gaat over het Landgoed Bruggelen van Dr. Jan van Ooster, voormalig scheepsarts die hier Noorse Landhuizen (1909) realiseert en naar eigen inzichten het landgoed gaat inrichten. Op sommige plaatsen vinden we hier exoten waarvoor hij de bodemstructuur verbeterde en zelfs sprake is geweest van de aanleg van een arboretum. Op de grens van de Engelander Enk vinden we de oude bronnen van de beek.

Start van de wandeling: 09.30 uur / ca 2 uur wandelen. Startplaats wordt na opgave bekend gemaakt.
Opgave via onderstaand formulier.
Bijdrage voor niet-IVN-leden: € 2,- (graag contant en liefst gepast meenemen)

DEZE EXCURSIE IS VOLGEBOEKT. U KUNT ZICH NIET MEER OPGEVEN.

Ugchelen Parkeerplaats Dennenheuvel
Zuster Meijboomlaan vlak voor het viaduct onder de A1