Opslag verwijderen uit hakhoutperceel bij Hoog Buurlo – met Staatsbosbeheer

Rondom Hoog Buurlo liggen oude hakhoutbossen. Hakhout is van oudsher een typische vorm van gebruiksbos en stamt al uit de Romeinse tijd. Bomen worden laag bij de grond afgezaagd en krijgen de kans om opnieuw uit te lopen. Na enkele jaren worden de uitlopers geoogst, waarna de cyclus opnieuw begint. Meer informatie over het hakhout vind je hier: https://www.vlinderstichting.nl/hakhout.
In de werkseizoenen 2008/2009 en 2014/2015 hebben we op twee percelen de eiken weer op kniehoogte afgezaagd. Daarna zijn die percelen omrasterd om te voorkomen dat het wild de jonge uitlopers opeet. Dit heeft als nadeel dat ook andere bomen, zoals berk en Amerikaanse vogelkers niet worden afgevreten en de eiken dreigen te overwoekeren. Dat is vooral in het eerste perceel, dat in 2008/2009 is afgezet, gebeurd. De afgelopen jaren zijn we met onze vrijwilligers heel hard aan het werk geweest om de eiken weer zichtbaar te maken en dat begint inmiddels zijn vruchten af te werpen. In het tweede perceel, dat in 2014/2015 is afgezet, hebben we de opslag vanaf het begin goed in toom kunnen houden, dus daar staat niet zo heel erg veel.
Op 16 september starten we in het perceel dat in 2014/2015 is afgezet, zodat dat weer helemaal bijgewerkt is. Daarna gaan we verder in het andere perceel. Ook op 16 oktober werken we in het oudste perceel.
Routebeschrijving: Neem vanuit Apeldoorn de Hoog Buurloseweg. Waar de weg een bocht naar rechts maakt, kun je links de parkeerplaats op. Zie verder bijgevoegd kaartje. Het is het handigst om de auto op de parkeerplaats te zetten en dan naar de keet te lopen. Het is mogelijk dat de keet niet precies op de plek staat die ik op het kaartje heb aangegeven, maar dat wijst zichzelf wel. We zullen een paar routebordjes neerzetten.
Catering: Neem zelf koffie, thee e.d mee.
We werken van 9:00 tot 12:00, met een koffiepauze rond 10:30.

Route naar werklocatie Hoog Buurlo op 16 september en 14 oktober

Opslag verwijderen uit hakhout perceel bij Hoog Buurlo