Natuurgidsen ontvangen hun diploma

Alphen aan den Rijn 26 juni 2023

Na een intensieve opleiding van anderhalf jaar ontvingen 26 deelnemers hun Natuurgidsen Diploma uit handen van de wethouders Relus Breeuwsma (Alphen aan den Rijn) en Ines de Ridder (Nieuwkoop). Zij zorgden samen voor een ontspannen sfeer bij de uitreiking van deze diploma’s met een persoonlijke quote voor ieder van de deelnemers.

De opleiding is door iedereen afgesloten met een verslag en een eindpresentatie in het gebied dat zij vierseizoenen hebben gevolgd. Maar ondertussen zijn de deelnemers zo enthousiast over het gidsen dat er al volop excursies en rondleidingen worden verzorgd, zoals bij de purperreiger excursies in Nieuwkoop, maar ook worden er al excursies verzorgd in het Zaans RIetveld, bij Polderflora en de Compierekade.

Achtergrondinformatie over de NatuurGidsenOpleidng (NGO)

In juni 2021 zijn vrijwilligers van het IVN (Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid) gestart met de voorbereidingen voor de ze opleiding. De opleiding zelf is op 9 januari 2022 gestart en eindigt met een eindpresentatie in de maand juni. De laatste eindpresentatie vindt plaats op 17 juni.
Het is een gezamenlijke opleiding van de afdelingen IVN Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en ondersteund door IJssel en Gouwe, maar ook Woerden.
Deze natuurgidsen zijn straks de ambassadeurs in het Groene Hart. Zij hebben in de afgelopen anderhalf jaar veel lezingen gehad over het Veenweidegebied. Maar we zijn ook op bezoek geweest bij de Molenviergang en Archeon. Maar ook naar de Reeuwijkse Plassen en natuurlijk de Zegerplas met het Irenebos. Zij hebben weide- en trekvogels bestudeerd. Alle deelnemers hebben geknot in de bijzondere gebiedjes met het Vrijwillig Landschapsbeheer van de diverse IVN Afdelingen. Paddenstoelen, bomen en planten bekeken. We zijn op bezoek geweest bij de rietsnijder en op pad geweest met de ecoloog Martijn van Schie op de Nieuwkoopse Plassen. Zij hebben ervaring in het overbrengen van al deze kennis opgedaan.

Bovendien hebben alle deelnemers een jaar lang, gedurende vier seizoenen, een gebied bestudeerd. De bedoeling is dat zij daar hebben gekeken naar wat er groeit en bloeit, maar ook dat zij veranderingen en verbanden ontdekken.
Te veel om op te noemen en alle deelnemers, maar ook het opleidingsteam, hebben genoten van deze periode.

Zij zijn ambassadeurs/gidsen met toegevoegde waarde voor dit prachtige Veenweidegebied.

Opleidingskosten
Wij hebben getracht de kosten laag te houden voor alle deelnemers, zodat deze voor iedereen bereikbaar was. De opleiding werd mede mogelijk gemaakt door subsidies vanuit de Groene Motor (Zuid-Hollands Landschap) en vanuit PReT (Platform voor Recreatie en Toerisme).

Voor de redactie: IVN Alphen aan den Rijn

Rechten: foto’s vrij van rechten voor plaatsing bij bovenstaand artikel;

Fotograaf: Simone Zaal van Siza Fotografie

Gerda Bonninga