Ook in je eigen tuin kun je heel veel doen om het aantrekkelijk te maken voor de wilde bijen. Hieronder vind je tips waarmee je zelf aan de slag kan.

Tips

Bijenlokkers in de tuin

Help de bij door planten, bomen en struiken te planten die veel stuifmeel en nectar geven. Hemelsleutel, herfstaster, muurpeper, lavendel, kattenkruid, blauwe knoop en zonnehoed zijn echte bijenlokkers. Ook houden bijen van kruidenhoekjes met o.a. rozemarijn en tijm. Probeer het hele jaar door bloeiende planten, in groepjes, in de tuin te hebben staan, tips vind je in de bloeiboog. Bijen zijn namelijk van vroeg in de lente tot laat in de herfst actief.

Het is ook verstandig om niet te vroeg de tuin te snoeien. Sommige bijensoorten overwinteren in uitgebloeide bloemstengels. Snoei daarom in het voorjaar en zorg ervoor dat de tuin niet te netjes is. Bijen houden wel van een beetje rommel. Dan hebben ze meer ruimte om hun eitjes te leggen.

Voordelen van de najaarsaanplant

Vermijd onkruid- en ongediertebestrijders

Diervriendelijk tuinieren, is lui tuinieren; mooi toch? Vaak is het goed om je tuin zoveel mogelijk met rust te laten en de natuurlijke kringlopen hun gang te laten gaan. Afgevallen blaadjes mogen blijven liggen en het gras mag gerust wat langer groeien.

Gelukkig zijn er steeds minder giftige producten te koop in tuincentra en supermarkten. Toch kun je beter de middeltjes om mieren, onkruid of andere ongewenste dieren en planten uit de tuin te houden vermijden. Ze zijn vaak schadelijk voor bijen en ook voor vogels en vlinders. Er zijn genoeg biologische alternatieven! Klik op onderstaande button voor meer tips.

Downloads

Posters: 8 planten voor een bijvriendelijke tuin

Elke tuin kan bijen helpen door planten voor ze te groeien. Maar niet elke plant is behulpzaam voor de bij. Om de bijenplanten uit te lichten hebben wetenschappers van Wageningen Environmental Research een serie tuinplantenposters gemaakt. De serie bestaat uit acht posters van planten die helpen om iets te doen voor de wilde bij.

Video: Tips voor de bijen in je tuin

Help ook mee en meld je initiatief aan

De wilde bij heeft meer voedsel- en nestgelegenheid nodig. Iedereen kan daarbij helpen! Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door lokaal bloemen te planten of het maaibeheer aan te passen. Steeds meer overheden, bedrijven en ook particulieren zijn hiermee bezig. Vanuit het project ‘Kennisimpuls bestuivers’ wordt gewerkt aan een overzicht waarin alle initiatieven voor de wilde bij zichtbaar worden gemaakt. Die zijn op deze kaart zichtbaar gemaakt. Heb je ook een initiatief waarmee je in actie komt voor de wilde bij? Meld die dan aan via dit formulier.

Bijen tellen tijdens Nederland Zoemt

Maak zelf een bijenhotel

Wie denkt dat alle bijen in een bijenkorf leven, heeft het mis. Alleen de honingbij leeft in een bijenkorf. De honingbij is ook een van de weinige bijensoorten die in een volk leven. Veel andere soorten bijen leven solitair. Zij maken hun nesten in smalle gangetjes, zoals gaatjes in bomen of in de grond. Maar ook bamboe is heel geschikt als hotel voor de bijen. In de stokjes leggen de bijen hun eitjes met een beetje stuifmeel, vervolgens ‘metselen’ ze het gaatje dicht. Een bijenhotel kun je heel eenvoudig maken door gaten te boren in hout of met een aantal bamboestokjes waarvan de achterkant dicht is (liefst van verschillende dikten). Bind ze bij elkaar en plaats het onder een afdakje op een zonnige plaats. Een kant-en-klaar bijenhotel kopen, kan natuurlijk ook! Bijvoorbeeld via Bijenhotelkopen.nl.