Onze vrijwilligers maken mensen bewust van de waarde van natuur en het belang van duurzaamheid. Zij organiseren heel veel activiteiten in en over de (plaatselijke) natuur. Denk aan excursies door natuurgebieden, vergroening van straten en buurten, lezingen over biodiversiteit, cursussen over planten en dieren, opleidingen tot IVN Natuurgids, natuurlessen voor het basisonderwijs, slootjesactiviteiten voor kinderen, paddenstoelenactiviteiten en nog veel meer.

Ik wil vooral mijn kennis verbreden. Anderzijds is het ook een heel goede manier om de liefde voor de natuur over te brengen op andere mensen, om het natuurvonkje over te dragen aan de volgende generatie.

Herman Dirksen - Natuurgids IVN Assen

Sinds ik natuurgids ben neem ik veel meer waar

Nelleke Sijses - Natuurgids IVN Assen

In Leiden organiseren we zes tot acht keer per jaar ‘Van Schemer naar Duister’-wandelingen in de duinen. Mensen blijven maar komen, dus gaan wij enthousiast door met organiseren.

Els van Santen - Natuurgids IVN Leiden

Natuuronderwijs? Reken er maar niet op

Natuurouder worden

Natuurouders zijn (groot)ouders en andere enthousiaste vrijwilligers die het leuk vinden om samen met kinderen op onderzoek te gaan in de natuur en iets te leren over de natuur. Ze helpen bij de uitvoering van het natuuronderwijs. De invulling van de lessen is en blijft de verantwoordelijkheid van de school en de leerkracht. Natuurouders helpen de leerkracht om met de kinderen naar buiten te gaan en hun omgeving beter te leren kennen.

Lieke trektocht wandelen gids

Natuurgids worden

Een unieke opleiding voor iedereen die natuurgids wil worden. Je leert over de natuur én hoe je anderen enthousiast kunt maken en kunt leren over de natuur. IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Er zijn al 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. Een opleiding door vrijwilligers voor iedereen die ook actief een steentje bij wil dragen aan de natuur. Als je de opleiding afrondt, krijg je een landelijk erkend diploma.

Workshop ‘Moestuinieren met Kinderen’

Moestuincoach worden

De komende jaren wordt de vraag van scholen en kinderopvang om met hun leerlingen te moestuinieren steeds groter. Alleen niet iedere leerkracht heeft groene vingers! Daarom is er behoefte aan moestuincoaches die scholen en kinderopvang kunnen bijstaan. Weet jij al veel over natuurlijk moestuinieren? Droom je ervan om je kennis en ervaringen te delen met kinderen? Word dan moestuincoach en ga aan de slag op scholen en kinderopvangcentra!

Klimaateducatie met impact

De IVN Klimaatcursus biedt kennis en handvatten rondom de thema’s klimaatverandering en duurzaamheid. Cursisten werken toe naar een eigen actieplan. Deze acties dragen bij aan groene veranderingen thuis, in de buurt, op werk of bredere systeemverandering.

Nieuwsbrief voor actieve IVN'ers

Stuifmail is de landelijke nieuwsbrief voor actieve IVN-vrijwilligers. In de Stuifmail verschijnen oa. inspirerende artikelen van andere vrijwilligers, nuttige tips en belangrijke informatie voor vrijwilligers. De nieuwsbrief wordt eens per 4 weken verstuurd.