Nationale Bijentelling

Op 15 en 16 april 2023 is de zesde Nationale Bijentelling.

Tel je mee?

Waarom bijen tellen?

Hoe meer we over bijen weten, hoe beter we de bij kunnen helpen. Daarom vragen we iedereen om mee te doen aan dit landelijk bijenonderzoek. In Nederland komen bijna 360 bijensoorten voor. Ruim de helft daarvan is bedreigd. Bijen zijn belangrijk voor bestuiving. 80% van onze eetbare gewassen en bijna 90% van onze wilde planten worden bestoven door bijen en andere insecten.

Over de Nationale Bijentelling

De Nationale Bijentelling is een gezamenlijk project van Naturalis, Natuur & Milieu, IVN Natuureducatie en LandschappenNL. Het doel is om zoveel mogelijk over bijen te weten komen, zodat we de bij beter kunnen helpen. Daarom vragen we iedereen om mee te doen aan dit landelijk bijenonderzoek. De Nationale Bijentelling wordt georganiseerd in samenwerking met EIS Kenniscentrum Insecten en Waarneming.nl.

Tips voor bijen

Zelf een insectenhotel maken

Wil je de bijen in jouw tuin een handje helpen? Maak dan je eigen bijenhotel. Iedere ‘gast’ heeft een voorkeur voor bepaalde materialen. De plaatjes in de instructie geven aan welk materiaal geschikt is voor welke soort. Zo kun je ook enkel een bijen- of vlinderhotel maken.
Download de handleiding

Bekijk de video

Liever een kant-en-klaar insectenhotel?

In de IVN webwinkel vind je dit insectenhotel dat is gemaakt van 100% recycled hout. Het biedt een ideinsectenhotelale schuil- en overwinterplaats voor diverse soorten nuttige insecten.

Bestel voor €29,95

Bijen zoekkaart

Voor € 1 heb je een bijen zoekkaart. Op deze wilde bijen zoekkaart zijn de 20 meest voorkomende soorten afgebeeld.

Bestel voor €1

Wil je meer #groenomtedoen tips?

Bijen tellen tijdens Nederland Zoemt