Overig

Ook in december Groene Vrijwilligers in het zonnetje gezet

Overijssel 15 december 2023

Honderd mensen en organisaties in Overijssel die zich vrijwillig hebben ingezet voor hun omgeving, ontvangen jaarlijks de Overijsselse Vrijwilligers Prijs. Daaronder valt ook de Groene Vrijwilligers Prijs, speciaal voor vrijwilligerswerk op het gebied van natuur. Eerder berichtten we al over de IVN’ers die in november de prijs in ontvangst mochten nemen. Wie ontvingen deze prijs in december?

Hengelo

Jan Zwienenberg en Gerrit Haverkamp zijn namens IVN en KNNV al jaren dé experts op het gebied van (bijzondere) bomen in Hengelo. Tijdens hun wekelijkse fietsrondje brengen ze de (monumentale) bomen in de stad in kaart. Ze werkten onder meer mee aan de Bijzondere Bomenlijst, ontdekten het stadsarboretum Klein Driene en hielpen met de bomenverordening van Hengelo. Tevens zijn ze lid van de Groene Tafel.

Oldenzaal-Losser

Werkgroep Kruidentuin IVN Oldenzaal-Losser beheert vanaf 1992 een zelfplukkruidentuin bij Verpleeg- en Verzorgingshuis Zorggroep St. Maarten in Losser. Deze is vrij toegankelijk voor publiek en vooral voor de bewoners van het tehuis. De vrijwilligers werken met de bewoners ook in de bewonerstuin. Samen buiten aan het werk zijn is goed voor de sociale contacten van de bewoners.

Rijssen-Holten

Wim Baan is een van de drijvende krachten achter de Weidevogelvereniging Rijssen-Holten. Ook is hij coördinator van informatiecentrum ’n Witten op de Borkeld van Staatsbosbeheer. Een fijne vrijwilliger waar de natuur al jaren op kan bouwen! Wim is ook al jaren voorzitter van IVN Rijssen-Enter en vandaaruit de stuwende kracht om veel in de natuur te doen. Onlangs heeft hij samen met anderen de JeugdNatuurClub opgericht.

Haaksbergen

Sinds 2004 geven de vrijwilligers van Werkgroep Grintenbosch les over de natuur aan basisscholieren uit Haaksbergen. Natuurmonumenten biedt dit programma samen met IVN Haaksbergen aan. Dankzij de inzet van de vrijwilligers hebben al zeker 2600 basisscholieren kennisgemaakt met de natuur van het bos.

Hardenberg

Jari Kampjes is coördinator bij IVN Hardenberg bij de Insectenwerkgroep en de Vogelwerkgroep. Daarnaast is is actieve vrijwilliger bij Stichting NICHE, die zich bezighoudt met natuurbescherming en mensen verbindt aan milieu en leefomgeving. Jari doet veel vogeltellingen en nachtvlinderinventarisaties. Ook is hij actief voor Natuuractiviteitencentrum De Koppel, de Aquatische Werkgroep Oost-Nederland (RAVON) en de BijenWerkgroep Oost-Nederland.

Alle Groene Vrijwilligers, hartelijk gefeliciteerd met jullie wel verdiende prijs! Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde voor een fijne leefomgeving waarin iedereen mee kan doen. Jullie inzet en die van alle andere vrijwilligers wordt enorm gewaardeerd!