Gastheer van Grenspark Kalmthoutse Heide netwerkbijeenkomst

Hierbij nodigen we je van harte uit voor de netwerkbijeenkomst van de Gastheren/Gastvrouwen van het Grenspark op maandag 20 maart 2023. Een mooi moment om met elkaar ervaringen uit te wisselen, geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen in en om het Grenspark en geïnspireerd te worden door de enthousiaste sprekers die we uitgenodigd hebben.

Op de planning: een toelichting op UNESCO Geopark Schelde Delta i.o waar de Kalmthoutse Heide een onderdeel van is.  Gevolgd door een praktische uitleg over landschapslezen:  landschappen als verhalenvertellers.

Vervolgens gaan we naar buiten om de opgedane kennis in het landschap te ontdekken en herkennen. We gaan een wandeling van ong. 4 km maken, dus doe goede wandelschoenen aan!

Datum: Maandag 20 maart 2023 13.00 – 17.00 uur
Locatie: Abdijbos, Onze Lieve Vrouwe Ter Duinenlaan 199, Ossendrecht

Het programma

12.45 uur Inloop en ontvangst
13.00 uur Welkom en korte toelichting door Jan Weverbergh over het proces en de status rond de aanvraag Nationaal Park.
13.30 uur Toelichting UNESCO Geopark Schelde Delta i.o., door Walter Jonkers (Projectcoördinator Geopark Schelde Delta i.o, provincie Zeeland).
Een Geopark is een door Unesco erkend gebied, van internationaal belang, omwille van de geologie. De Vlaams-Nederlandse Schelde Delta heeft haar kandidaatstelling ingediend bij Unesco om als Geopark erkend te worden. Want nergens ter wereld is er een deltagebied (estuarium) waar de wisselwerking tussen natuurlijke processen en cultuurhistorie zo aanwezig is als hier.
14.00 uur Landschapslezen- landschappen als verhalenvertellers, door Anne Steur (Expert landschap bij Regionaal Landschap De Voorkempen)
Een landschap kan ons veel vertellen, het is eigenlijk een levend geschiedenisboek. Landschapslezen is een methodiek die je leert hoe je dit kan doen. Zo krijg je nieuwe inzichten in het verleden, het heden én de toekomst van het landschap.
14.45 uur Excursie o.l.v. Anne en Walter,  waarbij we de sporen van het verleden en de toekomst in het landschap gaan zien en herkennen.
16.30 uur Terug in Abdijbos. Afsluiting met borrel

Als je er bij bent, geef je dan op voor 6 maart a.s. via onderstaand formulier