Plant en Klaarbox Lelystad

Groeiende en bloeiende (balkon)tuinen zijn goed voor jou en voor de natuur. We helpen graag met het vergroenen van jouw tuin! In onze Plant & Klaarbox vind je alles wat je nodig hebt, waaronder planten en tuinaarde. En jij kunt er een winnen. Geef je nu op en ruil jouw tuintegels in voor een Plant & Klaarbox!

Wat is een Plant en Klaarbox?

Een Plant en Klaarbox is een biologisch (gifvrij) plantenpakket met daarin een struik, vaste planten en aarde. Zo kun je 1 m2 in jouw tuin vergroenen. Bij het pakket ontvang je tips hoe je jouw planten aanplant en er goed voor zorgt. Zo heb jij gegarandeerd jarenlang plezier van jouw nieuwe planten. Na het planten in het voorjaar kan de groei beginnen en geniet je al snel van een groene en bloeiende tuin.

Dit jaar zit het pakket vol planten, die zorgen voor een lange bloeiboog van het voorjaar tot het najaar. Leuk voor jou en voor de vlinders en insecten in jouw tuin.

Dus kies jouw pakket, ruil je tegels voor een pakket, plant jouw pakket en klaar!

Let op: er is een beperkt aantal boxen beschikbaar, daarom wordt er geloot onder de inschrijvingen. Hierbij selecteren we op basis van hittestress en verstening: de wijken die hier het hoogst op scoren, krijgen voorrang.

Tegelruilactie

Een voorwaarde om mee te doen aan deze winactie is het inleveren van minstens 1 m2 aan tegels (= 11 tegels) bij het ophalen van het plantenpakket.

Hiermee supporten we het NK Tegelwippen. Van 21 maart t/m 31 oktober 2024 vindt het NK Tegelwippen weer plaats. In deze periode worden tegels vervangen door gras, bloemperken, bomen en geveltuinen. Door tegels te vervangen door groen, wordt Nederland meer klimaatbestendig: fijner voor insecten en dieren, koeler op warme dagen én veel mooier!

De pakketkeuze

Een halfschaduwpakket

Wat is een halfschaduwpakket?
De meeste struiken en planten hebben zon nodig om goed te kunnen groeien, zo ook de stuiken en planten in het halfschaduwpakket. Deze planten vinden het fijn om minimaal 4 uur per dag in het zonnetje te staan en de rest van de dag in de schaduw.

Het pakket bestaat uit*:

• een struik, bijvoorbeeld een zwarte bes
  • vaste planten, bijvoorbeeld maagdenpalm en longkruid
  • een zak biologische aarde

*De soorten in het pakket kunnen verschillen afhankelijk van de beschikbaarheid. De opbouw van het pakket, een struik en twee vaste planten, blijft hetzelfde.

Een zonpakket

Wat is een zonpakket?
In dit pakket zitten een aantal echte zonaanbidders. Het liefst staan de struiken en planten het grootste gedeelte van de dag in de zon. Een beetje schaduw, hooguit 3 tot 4 uur per dag, is niet erg.

Het pakket bestaat uit*:

• een struik, bijvoorbeeld een rode bes
  • vaste planten, bijvoorbeeld herfstaster en sierui
  • een zak biologische aarde

Vraag een Plant en Klaarbox aan

Heb jij nog een paar tegels in je tuin waar je graag van af wilt om er planten voor in de plaats te zetten? Meld je dan nu aan om een Plant & Klaarbox te winnen!

Helaas is het dit jaar niet meer mogelijk jouw Plant en Klaarbox aan te vragen.

Tips om jouw tuin bloeiend te krijgen

Zelf aan de slag, vergroen jouw tuin

Vind jij groen in de buurt ook belangrijk, ga dan zelf aan de slag! Het vergroenen van je buurt is niet alleen leuk, het is ook nog eens goed voor de biodiversiteit. De biodiversiteit staat namelijk onder druk en dat heeft grote gevolgen voor het leven op aarde, de landbouw, natuur en de stad. Lees meer over de verschillende projecten waar jij aan mee kan doen.

Regenton

Laat jouw tuintje bloeien met een regenton!
Door je planten in droge tijden water te geven met regenwater help je niet alleen je planten maar ook het milieu. Wist je dat je zelfs subsidie kunt krijgen voor het aanschaffen van een regenton?

Snoeien

Als een struik in je pakket na een tijdje te hoog wordt voor je tuin, kun je hem gemakkelijk snoeien. Gebruik een scherpe snoeischaar en snoei alleen de zijtakken. De beste tijd om te snoeien hangt af van het soort boom of struik.

Tuingereedschap

Om je tuin te onderhouden heb je tuingereedschap nodig. Heb je dit gereedschap niet zelf en huur je bij Centrada? Dan kun je gratis gereedschap lenen.

Tips in jouw bloeiende tuin

Schaaltje water

Plaats een schaaltje water in de tuin, met knikkers of stenen erin. Op hete dagen kunnen vogels en wilde bijen hier komen drinken.

Bladeren

Laat bladeren in het najaar liggen en veeg ze onder de struiken. Dit is goed voor egels, kriebelbeestjes en merels die daar hun voedsel zoeken

Egels en vogels

Maak een “egelsnelweg”, zodat egels je tuin kunnen bezoeken. Maak hiervoor openingen van 13×13 cm tussen de planten en struiken. Je kunt ook vogelhuisjes ophangen om meer vogels in je tuin te krijgen.

Nog meer vergroenen

Ben je enthousiast geworden en wil je nog verder vergroenen? Kies dan het liefste voor inheemse en biologische planten en voor open bloemen. Open bloemen zijn fijn voor insecten want zo kunnen ze goed bij nectar en stuifmeel komen.

Samenwerking

Samen met de gemeente Lelystadwoningcorporatie Centrada en Landschapsbeheer Flevoland gaan wij met jou aan de slag om de straten en tuinen in de gemeente te vergroenen. Niet alleen voor de natuur, maar ook voor jou! Want een groene tuin biedt veel voordelen, zoals minder hitte, minder wateroverlast en het ziet er ook gewoon gezellig uit.