Flevoland Bloeit | Biodiversiteit in Flevoland

IVN droomt van natuur dichtbij voor alle inwoners van Flevoland. Een natuurinclusieve samenleving creëren we met z’n allen. De komende jaren gaat IVN Natuureducatie samen met verschillende partners waaronder provincie Flevoland, jouw gemeente en andere groene partners werken aan deze droom. En natuurlijk samen met jou als inwoner!

Maar wat betekent biodiversiteit nou eigenlijk? Biodiversiteit is een term die we gebruiken om de soortenrijkdom van de natuur aan te duiden. Het gaat daarbij om de grote verscheidenheid aan dieren, planten, leefgebieden en genen en al hun onderlinge relaties. Van bloemen, bijen, wormen en vogels in onze tuinen tot de bomen. De verscheidenheid aan soorten maakt onze planeet bewoonbaar en mooi. Ieder van ons kan de biodiversiteit een beetje helpen, bekijk de Flevoland Bloeit website om te lezen wat jij kan doen!

Aan de slag!

Op deze pagina lees je over de verschillende projecten waar jij aan mee kan doen. Vind jij groen in de buurt ook belangrijk, help ons dan mee! Het vergroenen van je buurt is niet alleen leuk, het is ook nog eens goed voor de biodiversiteit. De biodiversiteit staat namelijk onder druk en dat heeft grote gevolgen voor het leven op aarde, de landbouw, natuur en de stad. De verscheidenheid aan dieren, planten, micro-organismen en ecosystemen vormen de basis voor al het leven.

Vergroen jouw tuin in Flevoland

Wil jij meer biodiversiteit in jouw tuin, maar weet je nog niet zo goed waar je moet beginnen? Op de IVN Natuuracademie vind je de gratis cursus ‘'Aan de slag met een levende tuin'. Tijdens vijf online lessen leer je hoe je je tuin kunt omtoveren naar een fijne plek voor jezelf, planten en dieren. Van het maken van een schetsontwerp tot het kiezen van beplanting: deze cursus helpt je bij elke stap op weg. Wil je weten of jouw tuinbodem gezond is? Doe de check!

Wat zijn inheemse bloemen en planten?

Als we het hebben over 'Inheemse planten', dan gaat het om onze wilde planten. Het zijn de soorten die, zonder menselijk ingrijpen, al eeuwenlang in Nederland groeien. Waarom inheems planten? Inheemse planten zijn aangepast aan de omgeving Als planten langere tijd in een bepaald klimaat groeien, passen ze zich aan. Onze inheemse planten zijn bikkels en optimaal aangepast aan onze bodem, onze dieren en ons klimaat. Een prettig bijgevolg is dat ze daardoor ook minder snel dood gaan in de tuin en ze minder verzorging nodig hebben. Mits ze op de juiste plek staan natuurlijk.

Wil jij je tuin detoxen naar meer inheemse soorten? Met het Detox je tuin, straat of balkon-programma helpen ASN Bank, IVN en Natuur & Milieu je op weg. Bestel hier jouw inheemse zaden mix vol bio-superhelden
Inheemse planten zijn beter bestand tegen klimaatverandering. Inheemse planten werken samen met onze dieren. Inheemse natuur is onze wilde natuur. Daarmee zijn onze lokale planten en dieren net zo bijzonder als de soorten in het Braziliaans regenwoud of op de Afrikaanse Savanne.

Meer informatie en uitleg

Tuiny forest in jouw tuin

Een Tuiny Forest is een kant-en-klaar pakket met 5 inheemse bomen en 5 inheemse heesters en een zakje met inheemse zaden, inclusief ondersteuning bij de aanleg en onderhoud. Door de bomen en heesters dicht bij elkaar te planten op 6 m2 - een beproefde Japanse methode voor snelle herbebossing - groeit het bosje extra snel, en verbetert de kwaliteit van de bodem ook in rap tempo. Op die manier staat er binnen twee jaar een kleine wildernis in de tuin, waarin vogels en egels bescherming en eten vinden, allerlei nectarslurpers voedsel kunnen vinden en waar diertjes zich kunnen voortplanten. Hoe meer van dit soort eilandjes door Nederland, hoe meer kans soorten hebben om te overleven.

Meer informatie

Agenda en nieuws:

Vind hieronder welke activiteiten of cursussen plaatsvinden in Flevoland de komende weken. Naast IVN is er natuurlijk nog veel meer te doen en te zien in jouw provincie. Voor het totaaloverzicht ga naar: {website visit Flevoland}

Regiodirecteur Joline de Weerdt over Biodiversiteit in Flevoland. - We willen toch eigenlijk allemaal meer biodiversiteit in Flevoland?

Volgens Lourens Formsma (projectleider IVN Natuureducatie) gebeurt er al heel veel op het vlak van biodiversiteit in de provincie Flevoland. ‘Sommige initiatieven zijn beter zichtbaar dan andere. Een deel van onze opdracht is om dit beter inzichtelijk te maken, zodat we efficiënter kunnen samenwerken. Om alle ambities uiteindelijk te bereiken, zal er een brede samenwerking moeten ontstaan tussen: burgerinitiatieven, maatschappelijke – groene – organisaties, overheden, onderwijs en ondernemers.