Bomen en struiken

Merendeel Nederlanders herkent beuk niet

IVN 18 december 2023

‘Natuuronderwijs op basisschool moet niet uit boek, maar buiten’

Meer dan de helft van de Nederlanders herkent de beuk niet. Ook hebben de meeste mensen geen idee hoe een winterkoninkje of een tjiftjaf eruit ziet, terwijl beide vogels in de top 10 van meest voorkomende tuinvogels staan. Dat blijkt uit het onderzoek Natuurkennis en beleving (pdf) door Verian (voorheen Kantar Public) in opdracht van IVN Natuureducatie. Het onderzoek is voor IVN reden om de overheid op te roepen te investeren in kwalitatief goed natuuronderwijs én tevens te zorgen voor de juiste ondersteuning voor de leerkracht. ‘De natuur staat onder druk. Dat kunnen we niet langer negeren. Wie er meer over leert, voelt zich ook meer betrokken en zal beter voor die natuur zorgen,’ aldus Vincent van der Veen, IVN-programmamanager Kind en Natuur.

Het onderzoek, dat is gehouden onder ruim duizend respondenten van 16 jaar en ouder, onderschrijft deze stelling. Mensen met meer kennis over de natuur blijken zich ook meer voor de natuur te willen inzetten. Ze zijn vaker betrokken bij lokale initiatieven om de buurt te vergroenen, houden rekening met hun CO2-uitstoot en hebben veelal hun eigen tuin of balkon natuurvriendelijk ingericht.

Slechte score jongeren
Opvallend is de slechte score van jongeren tussen de 16 en 34 jaar. Waar de groep 55-plussers duidelijk meer weet van de natuur, scoren de jongeren laag op kennisvragen. Ook geven zij aan weinig tijd door te brengen in de natuur en zijn zij van alle groepen het minst bereid om zich voor de natuur in te zetten.

Koekoek
Naast dat veelvoorkomende flora en fauna door veel Nederlanders niet worden herkend, hebben ook veel mensen geen idee welke dieren in ons land op de lijst van bedreigde soorten staan. Slechts één op de zes Nederlanders weet dat de koekoek op deze lijst staat. Van de otter en de bever weet iets minder dan de helft dit.

Niet meer, maar beter natuuronderwijs
IVN Natuureducatie meent dat het hoog tijd is dat er iets veranderd aan het huidige natuuronderwijs op de basisschool. Dat moet vooral naar buiten. ‘Nu blijft het Nederlandse natuuronderwijs vaak beperkt tot het openslaan van een lesboek waar op bladzijde 76 de roodborst staat. Maar de natuur leer je buiten kennen. Het gaat om beleving. Een koprol leer je ook niet door naar een filmpje te kijken,’ meent Van der Veen.

Ondersteuning
Bekend is dat veel leerkrachten wel met hun klas naar buiten zouden willen, maar dat zij een drempel ervaren. Daarom pleit IVN voor betere ondersteuning bij natuuronderwijs. Helaas is die ondersteuning voor bijvoorbeeld natuurexcursies of onderhoud van de schooltuin door overheidsbezuinigingen de afgelopen jaren juist minder geworden. Van der Veen: ‘Dat tij moet worden gekeerd. Het is hoog tijd dat de overheid het belang van goed natuuronderwijs gaat inzien en dus ook budget gaat uittrekken voor die goede ondersteuning.’

Wil jij helpen als Natuurheld?

Auteur

Vincent van der Veen

v.van.der.veen@ivn.nl
Product Markt Manager Kind & Natuur

Ontdek meer over

Deel deze pagina