tuinieren Buurt vergroenen

Groene tuin steeds populairder

IVN 22 april 2024

Tegels eruit, planten, bloemen en struiken erin. Steeds meer woningeigenaren pakken hun tuin aan, zo blijkt uit onderzoek en omzetcijfers van Tuinbranche Nederland. Ook IVN Natuureducatie ziet een groeiende belangstelling voor het vergroenen van de tuin. En dat is hard nodig, want maar liefst de helft van de 5,5 miljoen tuinen in ons land ligt vol met stenen, tegels en grind. Reden voor IVN-projectleider Noï Boesten om vandaag in het NOS Journaal uit te leggen waarom een groene tuin in het snel veranderende klimaat belangrijk is.

‘Een tegel wordt ’s zomers al gauw 50 graden. Een tuin met planten heeft een oppervlaktewarmte van 20 graden. Dus je werkt op die manier enorm aan de hittestress. Een groene tuin is gewoon veel gezonder,’ aldus Boesten.

Badkuipen vol water
Ook wijst hij erop dat een bodem met planten en struiken na een hoosbui ook flink wat water opneemt. ‘Alleen één vierkante meter tuin kan al snel tien badkuipen water per jaar opvangen en vasthouden. Dat is gigantisch. Als iedereen daaraan meewerkt, is dat een enorme wateropslag.’

En dan is er natuurlijk nog het belang van een groene tuin voor vlinders, bijen en vogels. ‘Het is bekend dat het slecht gaat met de biodiversiteit. Insectensoorten zoals bijen en andere bestuivers als hommels en kevers worden ernstig bedreigd. Een groene tuin is voor hen van groot belang. En wat is er nu leuker dan vogels in de tuin?’

Kattenbakwijken
Wie nu in een woonwijk rondloopt, ziet veel voortuinen met alleen maar tegels of grind. ‘Ik noem dat kattenbakwijken,’ zegt Boesten. ‘Ik snap het soms ook wel. Er zijn mensen die slecht ter been zijn en fysiek niet in staat zijn om een groene tuin te realiseren. Maar voor wie het wel kan: doe het! Bovendien biedt de helft van de gemeenten subsidieregelingen aan voor het vergroenen van de tuin.’

Op zoek naar producten om je tuin te vergroenen, kijk eens bij het IVN Tuiny Forest.